Allmän tandvård

Allmän tandvård har alltid varit en väldigt viktig fråga för mig. Jag är själv tandlös sedan år 2014 (34 år gammal) på grund av Juvenil parodontit och diabetes typ 1. Jag skrev mycket om problematiken det året och ni kan läsa det här:
Orimliga kostnader för att sköta om sin mun,
34 år och utan tänder men lika glad är nog jag,
Problem med tänderna,
Tandproblematik belyses i Ålands radio,
Längtar efter mina tänder.


Man kan naturligtvis tycka att jag borde ha gjort något åt mina problem redan. Tyvärr är jag mycket bättre på att ta hand om andra än att bry mig om mig själv. Idag är jag väldigt glad för det, för tack vare Socialdemokraternas målmedvetna arbete kom ÅHS tandvård in under högkostnadsskyddet och som diabetiker räknas jag in där. Utöver detta kommer även tandvårdsvagnen att underlätta för många. Detta gör att tandlösningen för min egen del blir betydligt billigare än de 25.000-30.000 euro som det var tänkt. Målsättningen är på sikt att alla skall kunna få möjlighet till allmän tandvård. Det betyder INTE att vi skall ta bort privata tandläkare. Det behöver bli ett system med "tandsedlar" eller liknande för att de inte skall förlora pengar. 

Kommer detta att kosta pengar för samhället. Jo, det kommer det att göra. Däremot kommer det att kosta betydligt mindre än de pengar som går över högkostnadsskyddet. Idag vet vi hur viktig tandhälsan är för vårt fysiska och psykiska välmående. Jag vet hur det är att fysiskt må dåligt av tänderna. Jag hade en extrem huvudvärk som var molande, men jag tvingade iväg mig till arbetet i alla fall. Detta gjorde att min familj blev lidande, då jag ofta var helt slut när jag kom hem. Psykiskt mådde jag dåligt då jag visste att det luktade illa från min mun. Jag försökte dölja mina tänder med kaffekoppen eller genom att prata eller skratta utan att visa tänderna. Tack vare färre sjukskrivningar och bättre välbefinnande hos våra medborgare kommer den faktiska kostnaden inte att bli så stor. Detta kan inte ske direkt och där var det många som missförstod oss de tidigare valen. Successivt har fler och fler fått tillgång till detta och det är en sak vi kommer att fortsätta arbeta med även följande mandatperiod. 
Det är för mig en självklarhet att satsa på tandhälsa då det fortfarande finns en orättvisa, där många sjukdomar som kan vara "självförvållade" betalas av sjukvården. Om hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och lungcancer ingår i högkostnadsskyddet varför skall då inte våra tänder göra det? 





Kommentarer