Livet som diabetiker.

Jag har haft diabetes sedan jag var elva år gammal. Min kropp har under årens lopp slitits av sjukdomen. Jag har fått två komplikationer av sjukdomen. Den ena är "vikingasjukan", dupuytrens kontraktur, som jag har haft i båda händerna. Man injicerar kollagen (Xiapex)och sträcker/bryter fingrarna på rätt. Nu är båda händerna igen så illa att jag måste göra om behandlingen. 
Det tar inte ont, men det stör de gånger man skall ta i hand med någon eller när man vill träna och använda sin egen kroppsvikt. Det går tex inte att göra armhävningar annat än på knogarna.  Förhoppningsvis skall jag få det ordnat under det här året. 

Det andra problemet jag haft är kombinationen av diabetes och juvenil parodontit. Ni som följt bloggen vet ju att jag år 2014 tvingades dra ut alla mina tänder pga kombinationen av dessa sjukdomar. Det här är också orsaken till varför jag i valet kommer att kämpa för att tandvård måste ses som en sjukdom och då räknas in under högkostnadskyddet vid sjukdomar inom ÅHS.
För tre år sedan förändrades förutsättningarna för mig dramatiskt som diabetiker. Orsaken var att jag bytte från sprutor till insulinpumpen Omnipod. Det gjorde livet som diabetiker betydligt enklare. När jag ett år senare bytte blodsockermätare till freestyle libre hjälpte det mig ytterligare, för att inte tala om hur mycket enklare det blev för min familj. Tyvärr har mina föräldrar, min sambo, bonusbarn, arbetskamrater och vänner behövt hjälpa mig otaliga gånger under årens lopp då jag haft lågt blodsocker. Det har naturligtvis inte varit deras ansvar, men det är tyvärr en av nackdelarna med att vara diabetiker eller anhörig till en diabetiker. För ens egen del har det varit jobbigt för att man aldrig känner sig självständig, dessutom har det känts besvärligt att man lagt den stressen och pressen på människor man tycker om. Nu är läget betydligt bättre, även om det ibland misslyckas. 

Det här året skall den som vill få följa mitt liv som diabetiker. På Instagram och i den här bloggen kommer jag varje dag att lägga upp min blodsocker kurva och träningsresultat. Orsaken varför jag gör det här är för att visa vikten av rörelse för diabetiker. Jag är idag inte särdeles vältränad och tänker inte köra någon extrem träning, de flesta dagar kommer jag att träna och de dagar jag inte tränar är målsättningen att jag går åtminstone 10000 steg och att pulsklockan kommer upp till 100% daglig målstatus (Polar m420).





Kommentarer