Metallica på Gärdet.

Igår var jag på Stockholm Fields på Gärdet för att se Metallica. Jag har sett dem fyra gånger och min första stora konsert var just Metallica 30.5 1993 på Stockholm stadion. Det var en väldigt häftig konsert och en hel del av låtarna vi fick höra igår spelades också på den konserten. Personligen så var jag väldigt nöjd över att få höra Whiskey in the jar istället för The four horsemen då jag aldrig hört den live tidigare. 
                
Andra gången jag såg dem så var efter att de släppt Load skivan och det var i Globen 1996. Vi stack iväg ett stort kompis gäng och mötte upp min Kusin tillsammans med hennes vänner i Sthlm. Efter den här konserten så har jag alltid sett Metallica tillsammans med min kusin Kajsa. Vad jag vet så var det här första gången ett band använde en "rund" scen för att alla i publiken skall kunna se och så att fler kunde gå på konserten. Väldigt lyckat blev det och Metallica fortsatte med den typen av scen under tex Deathstars magnetic turnén. Spellistan såg då ut så här:

Min kusin som mera är som min syster gav mig till 30års present en Metallica konsert i Riga. Det här var precis samtidigt som vulkanutbrottet på Island och vi tvingades resa med båt istället för flyg. vi led inte så mycket då vi på båten möttes av Metallica. De hade spelat i Norge och kunde inte heller de flyga till Riga. Det var en rigorös säkerhet runt dem så tyvärr kunde vi bara sitta vid bordet bredvid dem i baren. Det roligaste av allt var när en person sjöng karaoke i baren och valde låten Whiskey in the jar. Metallica var inte så imponerade över hans musikalitet (det var alltså som det brukar vara i en karaokebar). Spelningen var väldigt bra och det var första gången som Seek and destroy användes som avslutningsnummer. Badbollarna och att sätta fullt ljus i arenan passar betydligt bättre inomhus än vad det gör utomhus. Låtlistan såg i Riga ut så här:


Konserten igår var unik då det var publiken som demokratiskt röstade på vilka låtar de ville höra. Vi fick rösta fram 17 låtar och utöver det spelade de Lords of summer som är deras nya låt. Den låten känns som ett tillbakasteg till 80-talet och kan bli väldigt bra med lite redigeringar. Konceptet har det klagats på mycket där många ville höra mycket mera ovanliga låtar. Inte oväntat så var det ändå klassikerna som spelades. Blackened och Harvester of sorrow var kanske undantagen. Det är ändå de här låtarna som är Metallica och får man än gång se dem så är det ju de låtarna majoriteten vill se. Konceptet i sig tror jag är vinnande. Man ger "makten" åt publiken och vad de vill höra och det tror jag fler band kommer göra efter det här. Roligt var att se glädjen de hade på scenen och för arrangörerna var det riktigt bra ljud. Roligt också att det blev publikrekord då 51863 personer var på Gärdet. 
Röstresultatet såg ut så här:
Kul var också att utöver jag och Kajsa så var Hasse och Kajsas sambo Jonas med. Hasse och jag har hela vår tonårstid lyssnat på Metallica tillsammans.

Bilder från konserten:










Kommentarer