Längtar efter mina nya tänder...


                                               

Idag hade jag tid Åhs tandläkare Maj Branders. Jag var nervös inför detta av två olika anledningar. Det första var om jag hade tillräckligt med ben kvar för att borra i käkbenet och sätta proteser. Det andra var helt enkelt hur dyrt det skulle bli.

Käkbenet var högst antagligen tillräckligt tjockt, vilket gör det möjligt att borra och sätta skruvar i det. För att förstöra glädjebudskapet så träder Murphys lag in och Reijo Niittynen som skall utföra arbetet är sjukskriven i tre månader. Det är förstås beklagligt för hans egen del att han ej kan arbeta. För min egen del betyder det att arbetet fördröjs med tre månader. Jag blir alltså "tandlös" i nästan ett år..

Priset då? Billigaste varianten för mig skulle ha varit att använda "löständerna" som jag haft provisoriskt. I ärlighetens namn är det mest fåfänga som hindrar det alternativet. Känns omöjligt för mig att acceptera som 35 åring och ha löständer. Vi kommer nu att bygga bryggor och skruva de flesta tänderna. Priset kommer att bli ungefär 10000 euro per käke. Totalt sett blir mina tänder att kosta ca 25000 euro. Det betyder alltså mer än vad jag har i nettolön på ett år. Jag finner det enormt orättvist att behöva stå för den här kostnaden då det är kombinationen av två sjukdomar (diabetes typ 1 och juvenil parodontit) som skapat problemet. Det är helt obegripligt då vi vet hur viktig munhälsan är för hälsan att man får stå för kostnaden helt. Varför finns det inte ett högkostnadsskydd gällande tänder? Den här kostnaden skjuter antagligen på vårt bröllop ett år och antagligen även utbyggnaden och renoveringen av stugan. Förvisso självklara I-lands problem men för den som inte har möjlighet att låna pengarna då? Ja förmodligen går de med sina dåliga tänder kvar i munnen eller i bästa fall har de fått bort dem ur munnen. Jag lider med dem och hoppas verkligen att munnen så fort som möjligt räknas till "kroppen" och då också inom högkostnadsskyddet!

Kommentarer