Tandproblematik belyses i Ålands radio

Idag klockan 10.00 är jag med i Ålands radio och talar om mina tänder. Varför eller att han orkar kanske vissa tänker? Jag har funderat mycket på den frågan då jag själv tidigare försökt dölja mina problem. När jag väl gick ut med mina problem visade det sig att väldigt många har problem med sina tänder och jag hoppas min berättelse får fler att våga eller orka ta tag i sina problem. Jag vet att alla tyvärr inte har råd när det kostar så pass mycket som det gör. Det är ett grymt välfärdsproblemen då tänderna socialt betyder så mycket i vårt samhälle.

Jag har fortfarande problem med mina provisoriska proteser och kan ännu inte äta ordentligt. Igår skickade vi tänderna på omjustering till Helsingfors och förhoppningsvis så får jag tillbaka dem på torsdag. Under den här tiden är jag sjukskriven då det inte är så kul att vara utan tänder i en högstadieskola. Dessutom så skulle jag inte klara matsituationen på ett vettigt sätt. Jag hoppas verkligen att min spänningshuvudvärk när jag har dem i försvinner nu och att undre tänderna sitter fast. Att inte kunna tugga och använda undre käken på 5 veckor har varit frustrerande. Jag har fått in mat under dem hela tiden och när de har varit lösa har jag inte haft någon kraft i käken. Trycket har varit så svagt att jag knappt har klarat hålla fast något mellan mina tänder och absolut inte tuggat sönder något. Sättet jag tuggat saker har varit mellan gom och tunga. 
Jag visste att det kunde bli så här då vi tog avtryck av min käke när jag hade tänder kvar i munnen. Skulle vi inte gjort det hade jag behövt vara utan tänder några veckor och då behövt vara sjukskriven. Jag skulle ändå behövt skicka iväg dem på omgjutning då munnen förändras då tänderna inte är kvar. Det var bättre för min arbetsgivare och för mig själv att vi gjorde på det sättet. Tror att det skulle ha varit en större chock för mig när vi drog ut dem om jag inte direkt kunde ha lagt i de nya proteserna.
Förhoppningsvis är den mest problematiska perioden över och nu är det bara att vänta fyra månader tills vi kan sätta in mina nya tänder. Även om jag är lätt nervös över att de skall börja borra i käkbenet för att få fast dem...

Kommentarer