Orimliga kostnader för att sköta om sin mun.


En av mina absoluta favoritböcker när jag var liten var den spännande boken Niklas och lejonet. Boken handlar om ett lejon som blir av med sina tänder. Tyvärr får jag idag äta upp att detta var min favorit bok.

Jag har i väldigt många år haft problem med mina tänder. Egentligen började det hela när de satte tandställning på mig när jag var tolv år gammal. Mitt tandkött irriterades och även efter att de tog bort tandställningen så blev det aldrig bra igen. Det berodde på  Paradontologi (tandlossning) och Diabetes. Jag försökte länge sköta mina tänder bra men efter att jag som tjugofemåring var till Åbo för operation av tänderna gav jag upp. I Åbo sade man att de inte kunde sätta in nya tänder när mitt käkben var för dåligt. När jag var till tandläkarna på ÅHS sade de att jag kommer att bli tandlös innan jag blir 30 år. Tyvärr möttes jag hela tiden av ÅHS den här tiden på ett dåligt sätt som fick mig att undvika tandläkare och även ge upp hoppet att rädda mina tänder.

 Den enda möjligheten de såg var att de skulle bygga bryggor med hjälp av mina befintliga tänder. Jag ville inte det här då jag redan tyckte genuint illa om mina tänder. Redan då ville jag få bort alla tänder men enligt Åbo så gick inte det.
Ungefär här slutade jag le och i den mån det gick började jag dölja mina tänder. Jag visste om att min andedräkt inte luktade gott och försökte med halstabletter, munskölj och ursäkter om kaffedrickande och vitlöksätande dölja det. De senaste fyra åren har jag inte själv tittat på mina egna tänder, helt enkelt för att jag inte vågat det.

Jag har som diabetiker förmånen att få gå till Åhs tandläkare och slipper därför lite billigare undan. Kostnaden för tandläkare är hisnande idag och det är konstigt att inte tandvård ingår i högkostnadsskyddet. En del anser det är ett kosmetiskt ingrepp och handlar om skönhet, andra talar om att det oftast är självförvållat. Visst är det till viss del ett skönhets ingrepp men det blir även psykiskt och fysiskt. Det har varit enormt påfrestande för mig att försöka dölja det så länge. För mig som diabetiker med ett ändå nedsatt immunförsvar har det även fysiskt visat sig. Dessutom är det ett "måste" för mig att äta grovt bröd etc som kräver möjlighet att tugga maten ordentligt. I den vanliga sjukvården bryr man sig inte om det är självförvållat. De olika livsstilssjukdomarna som kan visa sig med hjärtfel, blodtryck, övervikt, alkohol etc ersätts ändå i de allra flesta fall.
Tänderna är en så viktig del av hälsan och även av psykisk hälsa vilket gör att det måste ingå i högkostnadsskyddet inom ÅHS. I mitt eget fall så kommer den slutliga kostnaden att bli på mellan 20000-30000 euro,ungefär vad jag tjänar netto på ett år. Nu har jag möjligheten att låna pengar för att ha råd men alla som inte har det?  Tandfrågan håller verkligen på att bli en klassfråga!
 Som ni ser nedan på bilderna så var tandläkarkostnaden billigare på den tiden åtminstone för lejon. Utan att avslöja för mycket av händelserna i boken så räcker spargris innehållet även till varsin glass åt Niklas, lejonet och tandläkaren.

Jag kommer ihåg när jag som 5-åring sade åt min mor att hon definitivt skulle ta nummer sju av tänderna för de var snyggast när hon gick till tandläkaren. Jag hade svårt att hålla mig för skratt när tandläkaren hade mig att se vilka proteser jag skall ha i munnen nu innan de sätter in nya tänder. Jag valde nog inte sjuan för de lämpar sig nog inte riktigt bra för människor och valde istället A3. Skall tillägga att det handlade mer om färgen än utseendemässigt. ( Obs min mor valde till min stora förtret inte heller sjuan 1985). 
Jag har nu en otroligt duktig tandläkare som hittills har gjort ett väldigt bra jobb på ÅHS även om vi bara inlett det stora arbetet. Jag har nu alla tänder från övre käken bortdragna och en protes insatt istället. Nästa vecka kommer vi att ta bort alla tänder från underkäken och sedan börjar läkningsprocessen. Det tar ca 6 månader innan de kan sätta in de nya tänderna. Det känns väldigt bra nu när arbetet är påbörjat och att det äntligen kommer att bli en förändring! Slutet på boken måste ni själv läsa men jag kan väl avslöja att det är ett bra slut...
Jag skall arbeta för att tandvården skall komma in under högkostnadsskyddet! 

Kommentarer

  1. Så härligt Henrik, att du vågar gå ut med detta :) De e många idag som drabbas och man kan inte bara säga att det är självförvållat för det beror som du skrivit på mycket annat oxå :/ Önskar dej lycka till och håller tummarna att tandvården nån gång kommer in under högkostnadsskyddet.
    Patricia

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas verkligen att det inte helt så illa som du skriver...mitt 22-åriga barn har påbörjat samma resa som dig.
    Bara med ett än värre startläge, barnet har fortfarande endast mjölktänder och de håller nu på att ge upp och trilla bort. Under finns ingenting.
    Måste vi hosta upp hela kostnaden för både käkutvidgning och brånemark-system eller annat likvärdigt blir det inte roligt.
    Tack för påminnelsen.
    Och märkligt om inte tänderna hör till kroppen liksom...när bröstimplantat gör det..?

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig Milus. Att tänder inte hör till kroppen medans man kan få tillbaka pengar på bröstimplantat.
    Svaret är ännu inte entydigt nej, FPA ger mindre än 50% chans att få någonting. Det enda är om man via skattsedeln kan få tillbaka någonting men då måste man ju ändå ut med pengarna först. Hö gärna av dig hur det går för er och lycka till!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar