Veckan som gått: Budget Mariehamn, Riksdagsbesök, Fingrid och medlemslunch

Nu börjar vår “lediga” period i lagtinget. Den finns till för att regeringen ska hinna med budgetarbetet tills vi är tillbaka i november. Verkligheten är dock en helt annan. Under den här tiden pågår arbetet med Mariehamns budget för fullt, samtidigt som Landskapets budget också tar upp mycket tid. Jag hoppas även hinna med olika studiebesök (kom gärna med förslag) och träffa väljarna. Vi har tre lagar som just nu ligger i röret på Lag- och kulturutskottet som är viktiga och komplexa, och som jag också vill lära mig mer om: Informationshanteringslagen, NIS 2 och CER.


I söndags kan man säga att arbetet med stadens budget började. Vi hade ett mycket bra möte med totalt 13 intresserade socialdemokrater från Mariehamn. För några var det första gången de deltog i budgetarbetet, så vi gick igenom de olika grunderna och skapade oss en gemensam hållning över den ekonomiska och politiska verklighet som råder i staden.

Mariehamn har en fantastiskt stark ekonomi, vilket vi har haft under hela den tid jag varit kommunpolitiker (2007-). Jag ska försöka att inte presentera så mycket siffror i den här presentationen utan istället prata om vad som ska göras och varför. Men vårt ackumulerade överskott var i bokslutet 2023 54 miljoner. Vi hör ibland övriga partier säga att det inte går att använda dessa pengar som riktiga pengar, men detta stämmer inte. Man behöver vara mycket noggrann så att dessa pengar inte går till driften. De ska istället användas till långsiktiga investeringar som t.ex. skolor, äldreboenden och VA-nät, och på så vis minska behovet av lån och framtida räntekostnader. Här måste man ändå vara uppmärksam på att ökad personal och avskrivningar kommer att belasta driften och det måste kommunen anse sig ha råd med. Det andra är effektivisering, innovation och miljösatsningar. Dessa kan leda till att driften på sikt minskar och därför är det värt att göra satsningarna som på sikt sparar driftkostnader. Kultur- och fritidsnämndens energisatsningar kan tas som exempel i staden.

Vad vill vi socialdemokrater göra i staden?

Ni vet att vi skulle vilja bygga ett daghem vid Strandnäs skola för att det nu är väldigt ojämlikt mellan de tre skoldistrikten: södra, centrum och norra. Det finns också stora samordningsvinster att göra mellan skolan och daghemmet. De siffror som visas gällande ett sjunkande elevantal i skolorna är jag övertygad om att inte stämmer.

Demenscentret måste bli verklighet. Både min farmor och farfar, och därigenom givetvis hela min familj, har gått igenom denna hemska problematik. Farfar gick bort 1999 efter att ha legat “inlåst” på Gullåsen. De tre sista åren när farfar var sängliggande återupplevde han kriget varje natt och talade bara finska med de som kom och hälsade på. Det verkade vara ett hemskt sätt att avsluta sina dagar på, och farmor fortsatte att varje dag gå från Norragatan till Gullåsen då hon inte hade körkort. Farmor köpte och flyttade till en lägenhet i Folkhälsans boende år 2007. Där klarade hon att bo till 2009 och bodde sedan på två olika avdelningar på Trobergshemmet. Jag kommer ihåg hur hon tillsammans med sina väninnor på 80-talet hade suttit och drömt om en ålderdom på Trobergshemmet. Tyvärr var verkligheten en annan. Min sambo har arbetat i ca 20 år på Mariegård, Odalgården och Trobergshemmet, så jag har en ganska bra bild av vad som fungerar och inte fungerar. Det är egentligen två saker som har varit och är problematiska i Mariehamn: personaltillgången och platsantalet. Det är direkt pinsamt att vi under så lång tid inte har byggt de boendeplatser vi behöver (samma sak gäller boendeplatserna inom f.d. omsorgsförbundet och nu KST). Nu måste vi satsa på dem som byggt upp vår stad och därför måste beslut fattas i december om byggandet.

Utöver dessa satsningar är vår målsättning att förbättra servicenivån i staden, satsa på att vår personal trivs och orkar med sitt arbete, och att vi gör långsiktiga satsningar som skyddar miljön och sänker driftskostnaderna. Vi satsar på skolor och barn, kultur och fritid, och ökar inflyttningen. Mariehamnare ska trivas och vara stolta över vår stad. Ni får tydligare exempel i budgetarbetet hur vi tänkt oss dessa satsningar.

I måndags hade vi två plenum och nu har vi äntligen tagit beslut om sjukdomskostnadsavdraget. Där togs även redogörelsen för årsredovisningen upp, vilket är ett dokument som det borde ägnas mer tid åt, men nu hamnade det i skymundan av sjukdomskostnadsavdraget.

Tisdagen gick till möten i Finlands riksdag. Det var verkligen en lyckad resa och det är mycket viktigt att vi får flera “ingångar” till riksdagen då det är så många av deras beslut som påverkar oss på Åland. På lunchen hade jag förmånen att sitta tillsammans med Anders Norrback (SFP) med flera, vilket var väldigt intressant. Det är också viktigt att lyfta talmannen Jussi Halla-ahos (Sannfinländarna) mycket fina tal. Vi hade också ett mycket bra möte tillsammans med Johan Kvarnström (SDP) och Jacob Storbjörk (SDP) där vi hann samtala om ett bättre samarbete och vad vi såg för orosmoment i budgetförslaget som de nu diskuterar. Jag hann även med ett kort samtal med Saku Nikkanen (SDP) som jag hade förmånen att lära känna under BSPC. Han kommer dessutom till Åland under nästa vecka. Tyvärr hann vi bara säga hej till Pinja Perholehto (SDP).

På kvällen gick vi och såg Havsandar på Alexandersteatern, där vi också hade förmånen att träffa intressanta personer och gamla arbetskamrater.

På onsdagen delade vi upp oss så att jag gick på mötet med Fingrid, då jag var med på resan till Björneborg och Korsnäs gällande havsbaserad vindkraft, samtidigt som Nina och Jessy träffade partiledningen i SDP med Antti Lindtman i spetsen. Jag tror att de som kom från Fingrid-mötet har väldigt olika saker som de prioriterar från mötet. De viktigaste sakerna jag tar med mig är att Fingrid anser att ju längre söderut vindkraftsatsningarna görs desto bättre. Man bekräftade också att vi har de bästa vindförhållandena för satsningen och att de kopplar in oss i nätet. Det är framför allt den sista punkten som jag tror det kommer att vara olika åsikter om. Fingrid var tydliga med att om behovet finns så skapar de kopplingspunkten, men att både östra Finland och Åland måste ha behovet innan utbyggnation görs. Dessa kopplingspunkter görs inte i en handvändning och därför är det verkligen viktigt att vi får ett företag likt Korsnäs har Vattenfall, som kan säkerställa att projektet faktiskt blir av. Utan det så börjar Fingrid inte att bygga.

Nina och Jessy lyckades väldigt bra i diskussionen med SDP i diskussioner som främst handlade om partistruktur, Åland, Finland, EU och vårt samarbete. Ni får snart veta mer. Dessa dagar har varit väldigt lyckade och vi måste bibehålla ett gott samarbete med partiet och den finska riksdagen. Förhoppningsvis kan vi nu få till mer formellt arbete och möten tillsammans både på Åland och i Finland.

Idag hade vi medlemslunch från lagtingets sida. Det var första gången den här mandatperioden och det var god uppslutning. Det här kommer nu att vara månatligen förekommande möten. Det som främst låg i fokus var sjukdomskostnadsavdraget, budgetarbetet i landskapet, vår resa till riksdagen, skärgårdstrafikens avgifter och Grit Lab. Det jag tar med mig är att vi behöver arbeta mer på att få ut vår politik och våra åsikter, inte bara landskapsregeringens.

Nu tar jag helg och far ut till stugan. Imorgon är det medlemsmöte, där vi arbetar framåt gällande ny ordförande och på söndag är det möte med ministrarna och lagtingsgruppen gällande landsskapets budget. Ha en trevlig helg allihopa!

Kommentarer