Filibustrandet med sjukdomskostnadsavdraget är över och vi är inte tondöva.



Nu har vi äntligen kommit i mål gällande Sjukdomskostnadsavdraget. Den här debatten har sannerligen inte höjt tilltron för oss politiker. Ingen kan heller svära sig fri i den här debatten vare sig regeringen, regeringspartierna eller oppositionen. Man hade trott att debatten i lagtinget hade nått lågvattenmärket när vi diskuterade VIS, men det här blev trots allt värre. Det måste till oppositionens försvar sägas att de gjorde precis det som vi andra skulle ha gjort om vi var i opposition gällande bordläggningar och ifrågasättande. Sedan hade tonen i anförandena ganska mycket övrigt att önska. 

Jag är fast besluten att sjukdomskostnadsavdraget ej är en bra socialpolitisk åtgärd, även om det kan ha andra fördelar. Jag ska förklara det väldigt tydligt och använder snittskatteprocenten 17,5% för de åländska kommunerna och att personen gör 1000euro i avdrag. 

De som får mest tillbaka är de som har en nettoförvärvsinkomst på under 15000 euro, men ändå betalar tillräckligt med skatt för att kunna göra avdrag. Då får personen tillbaka 1000-100 x 0,175=157,50 det vill säga 15,75% av sina faktiska kostnader. 

De personer som får minst tillbaka är gifta och har en nettoförvärvsinkomst över 22500 euro. Då får personen tillbaka (1000-200):2 x0,175= 70 euro. Personen får alltså tillbaka 7% av den faktiska kostnaden. 

Det duger inte att ett stöd ska ge så här liten procent tillbaka för de som är sjuka och har en utsatt ekonomisk situation. Det duger heller inte att pengarna först måste betalas av individen själv och sedan får hen bara tillbaka 7%-15,75% av den faktiska kostnaden. Jag förstår självklart att 70-157,50 euro kan vara ett välkommet tillskott för individen, men då är det betydligt viktigare att de pengarna kommer vid medicinbetalningen, läkarbesöksbetalningen etc. 

Jag tycker också att de alternativ vi tagit fram som alternativ som kompensatoriska åtgärder ser bra ut. Det man också måste komma ihåg att under nästa år får man tillbaka pengar precis som det brukar vara och då är dessutom grundavdraget förhöjt, så 2025 finns inte några problem för någon individ i den här frågan. Före år 2026 måste allting vara klart och för oss i regeringen så finns det inte några alternativ annat än att de kompensatoriska åtgärderna ligger på plats då. Sedan kommer det alltid behövas finjusteringar på sociala stöd, det arbetet blir aldrig klart. 

Vi har fått höra att vi inte lyssnar på oppositionen, men jag har lyssnat väldigt noggrant på sakerna som de lyft upp. Problematiken för ESB- och institutionsboende. Det är klart att det finns en problematik för dessa individer. Klientavgiftslagen har sina brister, men det är lite intressant att moderaterna som hade den ansvariga ministern när lagen blev antagen, är de som ondgjort sig mest. Jag tycker självklart att de äldre som byggt upp Åland ska ha tillräckligt med pengar kvar när de betalt sitt boende och vård. Att ha endast 250 euro kvar på ett ESB boende, där man själv betalar sina medicinkostnader är inte acceptabelt.

Ledamot Wille Valve har mycket förtjänstfullt lyft upp de förändringar som finska regeringen gör. Nu är det dyrt att vara sjuk i Finland, vilket verkligen är tråkigt och en på sikt orimlig utveckling. Nu är det tänkt att man höjer den initiala självrisken, taket för FPA ersättningen för mediciner och momsen från 10% till 14%. 

Jag är själv diabetiker och det betyder att jag får insulin enligt det högsta ersättningen, dvs Högre specialersättning (100%). Då betalar jag 50 euro i initial självrisk och därefter 4,50/läkemedel/köp. Det gäller alla som har högre specialersättning.  I budgetförslaget från Finlands regering ska nu den summan bli 70 euro. Utöver detta blir Grunden som nu är ett tak på 626,94 euro och nu ändras det till 635,79 euro om det nya budgetförslaget går igenom. 

 Hur slår detta på Åland då? Jag begärde ut statistik från FPA för 2023 för att få veta mera.  Förra året var det totalt 2 126 som fick specialersättning 100% och 3842 som fick specialersättning 65%. För dessa grupper blir det alltså en ökning av den initiala självrisken med 20 euro (från 50 euro till 70 euro). Det är ju en självrisk så, jag hoppas att man inte har kunnat dra av den tidigare i sjukdomskostnadsavdraget. Det här gör det totalt 119 360 euro dyrare för dessa ålänningar. ”Fördelen” den här gruppen har är att de inte blir påverkade av momshöjningen för dessa läkemedel. Däremot påverkas ju också den här gruppen av momshöjningen när de går och köper plåster, panadol eller annat som inte ingår i deras specialersättningar.

Att taket höjs märks ju marginellt i Finland då höjningen endast är 8,85 euro. För oss ålänningar så ändras det ju inte till nästa år, men sedan år 2026 (och andra sidan vet vi inte vilka förändringar som då stundar i det finländska budgetarbetet). För ålänningen betyder det här (635,79-100) x 0,175=93,76 euro som mest (när vi inte längre har sjukdomskostnadsavdraget 2026), och som minst (635,79-200):2 x 0,0175=38,13 euro. Enklaste sätt att möta dessa förändringar är via grundavdrag samt högkostnadskyddet. 

Höjningen gällande momsen är problematisk att räkna ut. Då skulle man behöva veta omsättningen på våra apotek, räkna bort de mediciner som individerna betalar 4,50 euro för samt de som du när du nått taket betalar 2,50 euro för. Det har jag ej hunnit göra, men det skulle vara intressant att se på vilket sätt det slår. Igen måste man komma ihåg att även här måste du betala upp dig till taket, göra sjukdomskostnadsavdraget och vänta 1-1,5 år innan du får tillbaka 7-15,75% av beloppet. Det är inte ett rimligt sätt att behandla sjuka. 

Tandvården har också den tagits upp i debatten. Som ni vet har Socialdemokraterna sedan länge stött tanken med allmän tandvård och tandvårdssedlar (så att även de privata tandläkarna kan vara kvar). I salen var Hållbart initiativ (Alfons Röblom), grön vänster (Mogens Linden) och åtminstone delar av Obundna för en sådan lösning. Hur det ser ut i de övriga partierna vågar jag inte säga, men jag tror vi är rätt långt ifrån 16 mandat tyvärr. 

Ni ska se att det här blir bra när de kompensatoriska åtgärderna är på plats!

Kommentarer