Veckans politiska händelser.

Det har faktiskt varit en besvärlig uppstart i lagtinget sedan jag började i december förra året. Det fanns många bidragande orsaker till den problematiken: bristen på paus mellan att jag gick från lärare till lagtingsledamot, utmaningar inom partiet och att vi egentligen endast arbetade med "eftersläckningsarbete" från den tidigare regeringen. Nu tar vi Socialdemokrater och jag nya tag, och efter sommaren känner jag mig utvilad och redo att göra vad jag kan för att förbättra Åland.


Bloggen, liksom mina sociala medier, har vilat under denna uppstart, men från och med nu drar vi igång igen. Varje fredag kommer ett nytt blogginlägg om vad som hänt under veckan, och sedan kan ytterligare inlägg tillkomma om det händer något som bör poängteras.

Den här veckan inleddes med en föreläsning om Ålands demilitarisering och neutralisering av Sia Spiliopoulou Åkermark. Hon var som alltid väldigt bra och tydlig i ett ämne som i dagens säkerhetssituation känns högaktuellt. Det som känns tryggt i det osäkra läget är att både hon och President Alexander Stubb säger att de sover lugnt. Det hoppas jag att ni också gör. Här ser ni en av bilderna hon visade oss: 

Därefter hade vi ett 3-partimöte tillsammans med de övriga regeringspartierna. Här gick vi igenom läget inom regeringen och vad som är på gång, främst inför budgeten. Det ser utmanande och spännande ut, och jag tror vi kommer att få till det här riktigt bra. En av de största nyheterna nådde offentligheten igår då avsiktsförklaringen för skärgårdstrafiken tillsammans med Finferries presenterades. Vår minister Camilla Gunell har gjort ett fantastiskt arbete för att hitta en långsiktig lösning för skärgårdstrafiken på Åland.

I Lag- och kulturutskottet arbetar vi för att ha ett tomt bord när plenum startar. Vi har fått ta del av intressanta höranden. Vi ser med viss oro på höstens arbete, då väldigt många ärenden kommer att landa på vårt bord.

Jag har förmånen att sitta i Ålands gymnasiums styrelse, och vi har också hunnit med ett möte den här veckan. Jag är väldigt imponerad över styrelsens sammansättning, som känns mycket bra (jag inser givetvis att jag är partisk) med kompletterande kompetenser och en vilja att ständigt förbättra förutsättningarna för skolan. Skolornas ledning och personal är också väldigt drivna, och jag ser fram emot vårt samarbete de kommande åren. Vid detta möte var det främst budgetfrågan som var viktig, och jag blev också väldigt glad över att se det nya STÖD-projektet (Säkerställa Tidig Övergripande Delaktighet). I mångt och mycket var det just detta som jag arbetade med i studion på lågstadiet och högstadiet, och nu kommer förhoppningsvis bättre stöd också att finnas när gymnasiet tar över.

Vi har också hunnit med en mycket trevlig sommarträff tillsammans med socialdemokratiska kamrater ute i Sund. Det är alltid trevligt att träffas och känna att vi arbetar tillsammans åt rätt håll. Jag hoppas att både ni Socialdemokrater och andra hör av er om det är något ni vill ändra på.

På söndag far jag tillsammans med de övriga i BSPC (Baltic Sea Parlamentary Conference) på konferens: Safety in the Baltic Sea, boosting resilience in energy supply, defense cooperation, and joint effort in combating climate change. Har ni funderingar eller idéer inom detta område hör gärna av er. Annars får ni läsa mer om det nästa fredag. 


Kommentarer