Den här veckan har främst handlat om sjukdomskostnadsavdraget. Jag har redan tagit upp den frågan i bloggen och ni som följt frågan är att ni kommer att få mer konkreta åtgärdsförslag. Om ni inte har läst det så rekommenderar jag er att läsa vad Nina Fellman, jag och Jessy Eckerman sa i debatten de två dagar som vi debatterat detta: De socialdemokratiska anförandena
Det som också bör tydliggöras är att det trots allt står följande i lagförslaget:
"Landskapsregeringen föreslår samtidigt att 17 § i kommunalskattelagen kompletteras med den särskilda bestämmelsen om avdrag för nedsatt skattebetalningsförmåga på grund av kostnader som enbart beror på sjukdom. Som tidigare nämnts kan avdraget beviljas om den skattskyldige och familjemedlemmarnas kostnader under året uppgår till minst 700 euro och samtidigt utgör minst 10 procent av den skattskyldiges sammanlagda nettokapital- och nettoförvärvsinkomster. Som familjemedlemmar betraktas i det här fallet den skattskyldiges make och minderåriga barn. Genom förslaget kommer 17 § i kommunalskattelagen att motsvara inkomstskattelagens 98 §.
Slutligen föreslår landskapsregeringen också en höjning av grundavdragets maxbelopp med 100 euro, från 3 600 till 3 700 euro. För skattskyldiga som skulle ha fått göra sjukdomskostnadsavdrag och som också gör grundavdrag kommer effekten av att sjukdomskostnadsavdraget avskaffas samtidigt bli en sänkning av grundavdraget. Den föreslagna höjningen av grundavdraget är avsedd att neutralisera den effekten."
De övriga åtgärderna som nämns är mer diffusa men visar en tydlig riktning:
"Landskapsregeringen vidtar kompensatoriska åtgärder för att möta de konsekvenser som avskaffandet av sjukdomskostnadsavdraget kan medföra. Åtgärderna kan bestå av både ekonomiskt stöd (det vill säga höjning av bidragsnivåer) samt justering av klient- och patientavgifter. Sådana åtgärder kan exempelvis beröra högkostnadsskydd, tandvård, ökning av minimibeloppet för personligt bruk inom långvarigt service-boende samt avgifter inom barnomsorgen. Det är viktigt att de kompensatoriska åtgärderna utformas så att de gynnar låginkomsttagare och ekonomiskt utsatta personer."
I LKU går just nu all tid åt till informationshanteringslagen som ytterligt kortfattat är grundplattformen till en ökad digitalisering på Åland. Ett steg som jag, de flesta på Åland och turister saknat väldigt länge. Det ska bli väldigt intressant att se hur länge det tar för Åland att komma ikapp den digitalisering som allmänheten kräver.
Som ni säkert märkte finns nu äntligen Tidslinje 2011-2023 - Kortrutt och nyinvesteringar i frigående tonnage tillgänglig. Jag rekommenderar alla som är intresserade att ta del av arbetet som gjorts. Vi i LKU och FNU kommer att granska denna ännu mer noggrant, men realistiskt hinner vi inte börja med det den här månaden. För FNU handlar det främst om sjukdomskostnadsavdraget och budget och för oss i LKU om informationshanteringslagen.
Kommentarer
Skicka en kommentar