Start för valkampanj


 Från och med idag startar jag upp min valkampanj. Det är nu mindre än ett år till valet (15 oktober). Nu är stadens budgetarbete klart och landskapsregeringens budget har precis publicerats. Som stadsstyrelsemedlem har jag varit väldigt involverad i stadens budgetarbete och landskapsregeringens skall jag återkomma till under de kommande veckorna. 


Jag har följt landskapspolitiken noggrant under de senaste åren och är häpen över tonen mellan politiker och framförallt mot politiker. Speciellt på sociala medier blir det ofta personangrepp istället för att man kritiserar de politiska förslagen eller åsikterna. Målsättningen för mig är att komma in i lagtinget nästa år med hjälp av min egen politik och åsikter. Jag kommer att försöka föra fram mina egna politiska visioner och idéer istället för att kritisera vad andra tycker och tänker. 



En av de viktigaste sakerna som politiker är att du är genuin och ärlig med dina åsikter förutom att vara påläst i sakfrågorna. De frågor som står mig närmast om hjärtat är alla frågor som rör barn och ungdomar, människor som hamnat mellan stolarna och de äldre i samhället. Här hjälper det naturligtvis att min sambo Nina har arbetat inom äldreomsorgen sedan 2004.  Utöver detta kommer kommunfrågan, miljö och utveckling av turism och näring att vara frågorna som jag upplever är de viktigaste inför det kommande valet. 

Jag har arbetat hela mitt liv inom det sociala och därav har jag ett relativt stort kunnande inom området. Föreståndare på fritidshemmet Tärnan, skolcoach Strandnäs skola och lärare i studion i Strandnäs. Utöver detta har jag arbetat på psykogeriatriska avdelningen på Grelsby, stödperson åt personer med NPF diagnos, som närvårdare på Gullåsen och närvådare inom Omsorgsförbundet. Jag har haft hand om lägerverksamhet för D.U.V. och varit tränare för deras fotbolls och innebandylag. Inom D.U.V så var det jag och Lena Jansson som startade upp läger för syskonen till de med en utvecklingsvariation och jag tillsammans med "Tulle" som startade den årliga matchen mellan D.U.V och IFK Mariehamn.

Jag har haft relativt många styrelseuppdrag i mitt liv. Hem och skola ordförande för Ytternäs skola, Ordförande för hyresgästföreningen, styrelsemedlem i Rädda barnen, Åland United  och Ungdomshuset Boost. De politiska uppdragen har varit åtta år i stadsfullmäktige, åtta år i Omsorgsförbundets styrelse, två år i kultur- och fritidsnämnden och två år som ersättare i stadsstyrelsen.  För närvarande är jag ordförande för Mariehamns Socialdemokrater och ungdomshuset boost. Medlem i Åland Uniteds och Rädda barnens
styrelse. Politruk i kultur och fritidsnämnden i Mariehamn och 2:e vice ordförande i stadsstyrelsen. 

Ni får väldigt gärna kontakta mig och ställa frågor till mig via messenger, telefon 0457-3261500 eller mail henriklothmans@gmail.com. Jag kommer gärna på studiebesök till era arbetsplatser eller så kan vi ta en en fika när det passar er. Nu när skolan är igång kan jag sällan komma på besök förrän tidigast 15.00. 

Jag får ofta frågan hur jag kan vara Socialdemokrat? Den naturliga motfrågan anser jag är hur kan du inte vara Socialdemokrat? Jag är stolt över att vara socialdemokrat och våra grundvärderingar är det som jag alltid arbetat för både i mitt arbete och i de styrelseuppdrag jag haft under årens lopp.

"Det åländska samhället bygger på frihet, jämlikhet och solidaritet. Vi vill bygga hållbart och jämställt. Vi vill vara sparsamma med våra gemensamma resurser, både pengar, miljö och människor.
Det är grunden. Allt hänger ihop med allt annat, vi människor med varandra, med naturen och vår omvärld. Alla ålänningar ska vara med och bygga samhället, alla enligt sin förmåga. Vi gör inte skillnad på folk och folk.
Alla ska vara en del av samhället. Vi socialdemokrater tycker att välfärden är en investering i kommande generationer. En fungerande och inkluderande välfärd skapar möjligheter. I trygghet stärks vi att välja jobb, starta företag, flytta eller börja studera. Så skapas nya arbetsplatser. Människor som mår bra och har en värdefull sysselsättning håller igång de ekonomiska hjulen för hela Åland.
Vi vill skapa en omställning till grön tillväxt. Någon annan möjlighet finns inte längre. Vi vill ha en produktion och en konsumtion som är hållbar, för miljön, för människorna och för ekonomin." (Ålands socialdemokraters valprogram 2019) Det här var de frågor som vi gick till val på föregående val och de går väldigt bra att återanvända igen. 
Här i bloggen och på Facebook kommer ni från och med nu att följa min satsning in i Lagtinget. Jag har ställt upp i valet tidigare tre gånger. Jag hoppas att det är dags för en man, med stor arbetserfarenhet inom det sociala tar plats i lagtinget. Simon Påvals är med just nu och tidigare har bland annat Göte Winé varit invald, men det behövs fler som vet hur verkligheten ser ut. 



Kort information om mig: 
Ålder: 42 år

Familj: 
Nina och bonusbarnen Leo och Wilmer. Föräldrar Esa och Christina "Fia" och min syster Ronja.

Utbildning:
Ålands Lyceum, Gymnasielärare Uppsala Universitet (ej avslutade), Socionom Yrkeshögskolan Nova (ej avslutade), Lärare för årskurs 4-6 Gävle Högskola (Examen 29 maj 2019) (240hp).

Tidigare styrelseuppdrag/fritidsuppdrag: 
Tränare för IFK P03, Mariehamns stadsfullmäktige, Ålands omsorgsförbund, Ordförande Ålands hyresgästförening, Ordförande Ytternäs hem och skola, Mariehamns stadsstyrelse (ersättare). 

Nuvarande styresleuppdrag: 
Politruk Kultur och fritidsnämnden Mariehamn, Rädda barnen, ordförande Ungdomshuset boost och Mariehamns Socialdemokrater. 2:e vice ordförande stadsstyrelsen. 

Arbeten:
Assistent, barnskötare, städare, fritidspedagog och t.f föreståndare på fritidshemmet Tärnan. (10 år)
Närvårdare psykogeriatriska avdelning Grelsby Sjukhus (Åhs), Gullåsen och Ålands omsorgsförbund. (1,5 år)
Stödperson åt människor med NPF diagnos. (14 år)
DUV lägerledare var med och startade upp den traditionella matchen mellan IFK-DUV och syskon läger för barn och ungdomar med syskon som har en funktionsnedsättning.  (8 år)
Skolcoach (5år) och nu lärare (4år) för studion i Strandnäs skola.

Kontaktuppgifter: 
Telefonnummer 04573261500
mejl henriklothmans@gmail.com/ henrik.lothman@edu.mariehamn.ax

Kommentarer