Artikeln i dagens Ålandstidning och en fortsatt frustration och irritation över situationen.

Jag har ju fortfarande inte fått något svar av tjänstemannen i fråga annat än via Ålandstidningens fina artikel av Peter Pussinen. Jag mejlade mitt öppna brev till honom samma dag som jag lade upp det i min blogg. Det är tydligen den vägen som vi skall ta det här ärendet och därför skall jag tydligare gå in på de saker jag anser de ser på fel sätt. Som ni ser här under så läser åtminstone jag det som om de anser att min handledare inte är behörig. Det är det enda sätt jag kan förstå hans svar:"-Man måste gå med en erfaren klasslärare under ett års tid, så vi kan få bekräftat att man tillgodogjort sig pedagogiken. I hans fall har han mycket erfarenhet av barn och ungdomar, vilket är positivt, men han har inte utbildningen för de årskurser som behövs."
I min värld låter det som om han kritiserar min handledare. Jag hade förmånen att ha Monica Alin som handledare. Hon är utbildad klasslärare (åk 1-6) från Vasa och behörig speciallärare och specialklasslärare åk 1-9 också det från Åbo Akademi. Hon har arbetat som klasslärare i 10 år (8 år i Esbo och 2 år i Strandnäs). I Strandnäs blev hon sedan speciallärare 1999 och har arbetat som samordnad speciallärare från år 2000. Detta är alltså hennes 31:a år som lärare i grundskolan men saknar tydligen behörighet som handledare. Detta trots att hon dessutom gått en handledarutbildning vid Åbo Akademi och haft x-antal studerande som gjort sin praktik med henne. Just nu måste jag ifrågasätta om han ens har läst bilagan jag skickade med när jag försökte validera min behörighet? Jag kan inte för mitt liv tro att han ansåg att hon inte var behörig. Bilagan är också undertecknad av vår gemensamma rektor Mikael Rosbäck som också han varit ett stort stöd till mig under den här studietiden. Vill ni läsa hela den så finns den på https://edumhs-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/henrik_lothman_edu_mariehamn_ax/EcxFt71t8vhHrFveKP9OaKgBABO7XPJJ-mAZyuL3eQXDlQ?e=9Qvay4


Uttrycket stor grupp tycker jag i det här fallet är befängt. Antingen vet han inte arbetssättet i Mariehamns stads studios eller så vet han inte hur arbetssättet ser ut när man arbetar med elever inom NPF spektrat. Jag har alltså haft totalt tio elever. De har undervisats i årskurserna 2-8. Det betyder alltså att jag haft olika ämnen och årskurser att undervisa i på samma gång i samma klassrum. Det här om något ställer höga krav på individualisering och planering av undervisningen. Fel ordval på lektionen kan få elever att välja att stanna hemma nästa dag. Jag har en långt större föräldrakontakt än vad man har i en "stor" klass. Jag skulle vilja höra en siffra på vad stor är. Jag tycker faktiskt att det är fegt att gömma sig bakom ett ord som definieras helt subjektivt av elever och föräldrar. För de som varit "hemmasittare" är en stor klass där det finns fler elever än de själva. I Extremfallen kan 30 elever vara en stor grupp för elever från tex Sverige. Därför skulle jag väldigt gärna vilja ha svar på vad en stor grupp är i det här fallet. Är det för att vi skrev så i bilagan? "Att dessa elever inte klarar av att vara i stor klass på heltid". Det betyder definitivt inte att det är lättare än att ha en stor klass. Jag har undervisat årskurs tre i träslöjd och årskurs två i gymnastik två terminer i "storgrupp" räknas det? I så fall har jag ju också gjort det han "kräver". Måste jag skicka in för att få det validerat igen nu?


Kommentarer