Min vision för Mariehamn

En upphaussad fråga till de kommande politikerna är hur vill du att Mariehamn skall se ut och kanske också agera. Jag skall relativt kortfattat försöka ge er svar på dessa frågor. Nu finns det en väldigt klar bild av att Sossar och Liberaler är bakåtsträvare och som vanligt är det sossarna som får mest med kritik i sociala medier.

Den största problematiken är hur de olika partierna, tjänstemän och jurister läser lagar och förordningar på olika sätt. I min värld känns det inte bra då likabehandlingsprincipen skall gälla både våra medborgare och företag. För att det här skall vara möjligt måste vi få till en delgeneralplan. Istället för den pajkastning som nu försiggår mellan partierna måste alla kunna sätta sig ner och kompromissa sig fram till en lösning som följer de lagar vi har och som alla är nöjda över eller åtminstone kan acceptera. Det här hoppas jag att alla är överens om.

Min egen vision för Mariehamn:
Mariehamn har en väldigt god förutsättning för att bli en fantastiskt vacker stad och till stor del är den redan det. När det gäller stadsutveckling så får man aldrig vara nöjd med hur situationen ser ut just nu, utan hela tiden arbeta med nya visioner. Om vi börjar söderifrån borde Korvik (fiskehamnen) byggas om till en småbåtsmarina med en panoramarestaurang där grusvägen nu går runt de röda husen. Horelliområdet är väligt vackert, men man skulle kunna bygga det ännu längre norrut, fastän ända vägen till lotsbroverket.

När vi kommer till hamnen måste någonting göras åt Mariepark som är det första som möter våra turister. Vad som än byggs där är en förbättring av det nuvarande läget. Parkeringarna runt hamnområdet måste också förbättras och ändras. Engelska parken behöver nyttjas mera, ska badhusparken finnas kvar där måste den användas på ett helt annat sätt. Doktorsvillan bör renoveras och nyttjas den också. Hela västra hamnen efter Åss behöver planeras och göras om. Går det att bygga uppe på badhusberget? På norrsidan om badhustornet? Det skulle kunna bli väldigt intressant med höghus däruppe.

På östra sidan av staden finns det inte så mycket att göra innan man kommer norr om Storgärdan. I en framtidsvision kan man fortsätta att exploatera slänten ända fram till kvarnen. Behöver vi ett varv inne i staden eller skulle det vara bättre att ha bostäder från Övernäsgården till och med varvet. Där skulle automatiskt finnas en hamn för båtägarna.

I den bästa av världar skulle trafiken gå ner längsparkgatan och sedan i en tunnel ända fram till rondellen för att skapa platser för parker, restauranger, butiker med mera. Tyvärr tror jag inte det är realistiskt att få till en sådan lösning politiskt och därför nöjer jag mig med den plan som nu ligger.  Lilla holmen behöver rustas upp och en strandbastu/resaturang likt Löyly i Helsingfors skall byggas där. Rönnbergstorg måste snart börja byggas och jag tycker inte heller att tre bensinstationer har någonting att göra på våra bättre tomter på östra sidan. De kan istället ligga utanför våra rondeller.

Inne i staden behöver byggnationen komma igång. Nu torde parkeringsnormen vara fixad och då är det dags att sätta sig ner och komma överens om vilka våningstal som Mariehamn behöver för att byggnation skall bli verklighet. Åtta våningar på ett fåtal hus i centrum känns som ett rimligt tak. Jag vill att majoriteten av våra nybyggen skall vara byggda i trä och det gäller även våra höghus. Det viktiga för mig är att vi ändå får solljus på till exempel torggatan, men i allra synnerhet på våra uteserveringar. En annan möjlighet är att flytta upp uteserveringarna till takvåningarna för att få tillgång till solljus. Helst av allt skulle vi ha taklösningar likt fotbollsarenor där man kan välja om taket skall vara på eller av beroende på årstid och väder. Vi behöver skapa en stor underjordisk parkering som i praktiken sträcker sig från åtminstone Norragatan-Ålandsvägen-Nygatan-Österleden för att få bort allt annat än servicetrafik på gatorna inne i Mariehamn.

Våra gamla fina hus som vi har skall helst bevaras som helheter. Exempelvis lilla torget och Södragatan.  Här uppstår dock problemen för mig, Boreniuska huset är i min värld inte en skyddsvärd byggnad. Jag inser samtidigt att jag inte har det kunnandet så att det är jag som skall bestämma vad som är skyddsvärt och vad som inte är det. I allra synnerhet när det är val vart fjärde år, vilket betyder att vart fjärde år kan det helt ändra vad som är skyddsvärt eller icke skyddsvärt. Någon behöver ta dessa beslut och jag kan inte tänka mig någon som är bättre lämpad än museibyrån att besluta detta. En annan fråga är om man skall kunna K-märka hus fastän ägaren inte vill det. Jag är ytterligt tveksam till detta. Vi talar ofta om att man får ett höjt E-tal som "betalning" för att göra detta. Om jag går tillbaka till mitt barndomshem "Algot Niskas" hus på Skolstigen 1 så håller inte det argumentet. En av de "viktigaste sakerna" med det huset var den stora gården. Helheten skulle enligt mig blivit förstörd med en sådan förtätning. Nej, om man tvingas K-märka sitt hus måste man få skälig kompensation för det. Vi vill ju inte att våra fina gamla trähus står och faller sönder eller ser slitna ut när vi visar upp staden för våra turister eller släktingar. I vilket fall så är det här en av de viktigaste sakerna att få fram en lösning för. Den lösningen måste även följa lagarna.

Var är ditt miljötänk och varför vill du bygga bort så många strövområden i staden och så vidare kommer jag att få som kritk på detta inlägg. För det första den här visionen görs inte över en dag. Det tar säkert trettio år (sextio om vi håller på som idag). Jag älskar själv att röra mig i skog och mark, men det har redan "förstörts" i min värld. När jag var liten fanns inte bostäderna ner mot vattnet söderut efter "gamla" Pelles Livs och det gick kor och betade på ängarna där.  Där Storgärdan nu ligger byggde jag mina första trädkojor och så vidare. Tack vare gångstigen runt hela Mariehamn, Gröna udden, Lilla Holmen, Esplanaden med mera så anser jag att vi har trevliga grönområden i Mariehamn. Skog skall avnjutas i några av våra "riktiga" skogar på Åland. Bebyggelsen måste passa in bra i vår natur och ha så liten åverkan som möjligt. Vi skall bygga i trä och så energisnålt som möjligt. Jag tror heller inte på iden att riva särdeles många hus, utan de hus som går att bevara skall bevaras och istället så bygger vi på en till tre våningar. Ett måste är också att det blir insatt hiss i de flervåningshus vi har i Mariehamn som idag är utan.

 Tillgänglighet är en annan fråga som är väldigt viktig för mig. Staden måste anpassas så att människor som har svårt att röra sig kan ta del av vår stad. Kullerstenar på övergångsställen eller på torggatan är inget alternativ jag förespråkar. Vi måste skapa "uterum" för spontanaktivitet och möten mellan människor. Staden skall passa alla våra invånare och dessutom alla potentiella turister. Jag tror på sikt att det bara är mindre butiker med personlig service som kommer att finnas kvar som fysiska butiker. Allt annat kommer antagligen att köpas över nätet. Det betyder enligt mig att det behövs ganska små butikslokaler och betydligt fler lite större lokaler som säljer tjänster och upplevelser.

Det viktigaste målet just nu är att vi får en delgeneralplan som är lagenlig och där ingen känner sig helt missnöjd. Efter det är det bara att börja bygga och förverkliga :-)


Kommentarer