Kampanjstart


Från och med idag startar jag upp min valkampanj. Det är nu cirka fyra månader till valet (20 oktober). I den bästa av världar skulle jag naturligtvis ha börjat min valkampanj redan i januari, men på grund av studier och arbete har jag helt enkelt inte hunnit med. 

När jag ser tillbaka på de fyra senaste åren har jag svårt att förstå hur jag hunnit och orkat med allt. Tuffast var det när jag arbetade som skolcoach och då arbetade 38,75h/vecka. Studerade heltid men på distans 40h/vecka och tränade två fotbollslag (Ifk p03) samtidigt. Det som tyvärr fick minst tid var tyvärr familjen under dessa tre år. Som exempel kunde veckan se ut så här: 


Det här är naturligtvis ett extremfall, för det var ytterligt sällan som jag var både till Alueliiga och Upplandsserien under samma helg. Däremot hände det oftare att jag var bägge dagarna i Uppland eller bägge i Finland. Det var dock bara två av tre år som vi hade IFK p03 i två serier och ett av de åren hade vi båda i Uppland, vilket gjorde det marginellt lättare. Det som dock inte framkommer alls här är timmarna för att planera träningarna, tiden att peppa ungdomarna att stanna kvar inom idrotten och ställa upp för varandra. Allt det här var naturligtvis självvalt och ingenting som jag på något sätt ångrar. Största lärdomen av de här åren är att jag hanterar stress bra och tål en hög arbetsbörda. Det tror jag är ett måste för att göra ett bra arbete också som politiker. Bortsett från att jag är diabetiker så är jag heller aldrig sjuk, vilket är ett företags/arbetes dröm. 


Jag har följt politiken noggrant under de senaste åren och är häpen över tonen mellan politiker och framförallt mot politiker. Speciellt på sociala medier blir det ofta personangrepp istället för att man kritiserar de politiska förslagen eller åsikterna. Målsättningen för mig är att komma in i lagtinget det här året med hjälp av min egen politik och åsikter. Jag kommer att försöka föra fram mina egna politiska visioner och idéer istället för att kritisera vad andra tycker och tänker. 

En av de viktigaste sakerna som politiker är att du är genuin och ärlig med dina åsikter förutom att vara påläst i sakfrågorna. Det är många som försöker tala varmt om saker de förstår och kan alltför lite om. De frågor som står mig närmast om hjärtat är alla frågor som rör barn och ungdomar, människor som hamnat mellan stolarna och de äldre i samhället. Utöver detta kommer kommunfrågan, miljö och utveckling av turism och näring att vara frågorna som jag upplever är de viktigaste inför det kommande valet. 

Jag har arbetat hela mitt liv inom det sociala och därav har jag ett relativt stort kunnande inom området. Föreståndare på fritidshemmet Tärnan, skolcoach Strandnäs skola och lärare i studion i Strandnäs. Utöver detta har jag arbetat på psykogeriatriska avdelningen på Grelsby, stödperson åt personer med NPF diagnos, som närvårdare på Gullåsen och närvådare inom Omsorgsförbundet. Jag har haft hand om lägerverksamhet för D.U.V. och varit tränare för deras fotbolls och innebandylag. Inom D.U.V så var det jag och Lena Jansson som startade upp läger för syskonen till de med en utvecklingsvariation och jag och "Tulle" som startade den årliga matchen mellan D.U.V och IFK Mariehamn.

Jag har haft relativt många styrelseuppdrag i mitt liv. Hem och skola ordförande för Ytternäs skola, Ordförande för hyresgästföreningen, styrelsemedlem i Rädda barnen och Ungdomshuset Boost. De politiska uppdragen har varit åtta år i stadsfullmäktige, åtta år i Omsorgsförbundets styrelse, två år i kultur- och fritidsnämnden och två år som ersättare i stadsstyrelsen. 

Ni får väldigt gärna kontakta mig och ställa frågor till mig via messenger, telefon 0457-3261500 eller mail henriklothmans@gmail.com. Jag kommer gärna på studiebesök till era arbetsplatser eller så kan vi ta en lunch eller fika när det passar er nu under sommaren. När skolan drar igång i mitten av augusti fortsätter vi på samma sätt, men då kan jag sällan komma på besök förrän tidigast 14.00. 


Kommentarer