Info om mig som politiker.


Ålder: 39 år
Familj: Linda och bonusbarnen Rebecca och Frida. Föräldrar Esa och Christina "Fia" och min syster Ronja.
Utbildning: Ålands Lyceum, Gymnasielärare Uppsala Universitet (ej avslutade), Socionom Yrkeshögskolan Nova (ej avslutade), Lärare för årskurs 4-6 Gävle Högskola (Examen 29 maj 2019) (240hp).

Tidigare styrelseuppdrag: Mariehamns stadsfullmäktige, Ålands omsorgsförbund, Ordförande Ålands hyresgästförening, Ordförande Ytternäs hem och skola.

Nuvarande styresleuppdrag: Mariehamns stadsstyrelse (ersättare), Kultur och fritidsnämnden Mariehamn, Rädda barnen och Ungdomshuset boost.

Arbeten:
Assistent, barnskötare, städare, fritidspedagog och t.f föreståndare på fritidshemmet Tärnan. (10 år)
Närvårdare psykogeriatriska avdelning Grelsby Sjukhus (Åhs), Gullåsen och Ålands omsorgsförbund. (1,5 år)
Stödperson åt människor med NPF diagnos. (10 år)
DUV lägerledare var med och startade upp den traditionella matchen mellan IFK-DUV och syskon läger för barn och ungdomar med syskon som har en funktionsnedsättning.  (8 år)
Skolcoach och nu lärare för studion i Strandnäs skola. (6 år)

Jag får ofta frågan hur jag kan vara Socialdemokrat? Den naturliga motfrågan anser jag är hur kan du inte vara Socialdemokrat? Jag är stolt över att vara socialdemokrat och våra grundvärderingar är det som jag alltid arbetat för både i mitt arbete och i de styrelseuppdrag jag haft under årens lopp.

"Det åländska samhället bygger på frihet, jämlikhet och solidaritet. Vi vill bygga hållbart och jämställt. Vi vill vara sparsamma med våra gemensamma resurser, både pengar, miljö och människor.
Det är grunden. Allt hänger ihop med allt annat, vi människor med varandra, med naturen och vår omvärld. Alla ålänningar ska vara med och bygga samhället, alla enligt sin förmåga. Vi gör inte skillnad på folk och folk.
Alla ska vara en del av samhället. Vi socialdemokrater tycker att välfärden är en investering i kommande generationer. En fungerande och inkluderande välfärd skapar möjligheter. I trygghet stärks vi att välja jobb, starta företag, flytta eller börja studera. Så skapas nya arbetsplatser. Människor som mår bra och har en värdefull sysselsättning håller igång de ekonomiska hjulen för hela Åland.
Vi vill skapa en omställning till grön tillväxt. Någon annan möjlighet finns inte längre. Vi vill ha en produktion och en konsumtion som är hållbar, för miljön, för människorna och för ekonomin." (Ålands socialdemokraters valprogram 2019)
Här i bloggen och på facebook i "Henrik "Löken" Löthman i Lagtings- och kommunalvalet kommer ni från och med nu att följa min satsning in i Lagtinget. Jag har ställt upp tidigare två gånger, men då aldrig satsat seriöst på lagtingsvalet, vilket jag kommer att göra nu. Jag tog paus förra mandatperioden för att kunna satsa på min familj och slutföra mina studier som lärare. Nu är jag 28 dagar från examen så målet är snart där. Jag känner att det är dags en man, med stor arbetserfarenhet inom det sociala tar plats i lagtinget.  De frågor jag kommer att kämpa mest för är den sociala hållbarheten och ekologiska hållbarheten. Det här är ju naturligtvis generaliseringar som jag kommer att förtydliga och  precisera fram tills valet. Jag hoppas du följer mig och mina tankar de närmaste månaderna.



Kommentarer