Sportlov på "riktigt"

Jag började ju och träna på allvar på grund av min hälsa och då främst för att få en bättre blodsockerbalans som diabetiker. Veckan innan sportlovet var jag till min diabetesläkare Ove Mattsson. Som diabetiker är Hba1c det viktigaste provet. Det visar hur blodsockret varit i genomsnitt under ca två till tre månader före provtagningen. Jag tog provet en veckan innan, dvs i början av februari så det visar ännu inte exakt hur stor skillnad träningen gjort och det skall bli väldigt intressant att ta ett nytt prov i slutet av mars för att på riktigt se hur stor skillnad träningen gjort. Hba1c låg den här gången på 6,8% (51mmol/l), vilket var en sänkning med ca 0,3% för min del.



Det är ett steg i rätt riktning och visar att den här satsningen hittills har varit lyckad. Utöver det såg alla mina blodvärlden bra ut om vi bortser från kolesterol värdet som med diabetikers mått kunde varit bättre. När man meter kolesterol så är det två olika värden HDL och LDL, där LDL är det "skadliga". Mina värden var (HDL) 4,9 och (LDL) 2,8. Jag fick recept utskrivet för att börja ta kolesterolmedicin, men jag har i ärlighetens namn inte hämtat ut den ännu. 

Överlag mår jag betydligt bättre när jag tränar så pass mycket som jag gör just nu. Jag är piggare och orkar mer än vad jag gjorde tidigare vilket naturligtvis är positivt. Mitt blodsocker ligger relativt bra just nu som ni kan se på bilden här under. Jag har en relativt god balans även om jag ofta ligger ganska lågt på morgonen. Det är ändå stor skillnad mot hur det såg ut innan jul, för de gånger som jag gått lågt i år har jag hittills inte behövt hjälp att ta mig ur. Ni som känner mig vet att det inte riktigt varit så tidigare under årens lopp :-)


Träningen då? Jag har hittills uppnått mina mål under februari och har ökat träningsnivån en del ifrån januari. Jag rör mig fler steg, kilometrar och längre tid än vad jag gjorde i januari vilket känns väldigt positivt för mig. Min målsättning är att för varje månad successivt öka träningsmängden tills jag är nöjd. Jag har ingen fast målsättning vad nöjd är, men jag är medveten om att jag helt enkelt inte har tid att träna hur mycket som helst, så jag lär väl småningom hitta var gränsen går. 
Sportlovet har varit fantastiskt. Jag skulle ju kunna vara stor på mig och hävda att det är pga klimatångest som gjort att vi inte har rest någonstans under sportlovet, men i ärlighetens namn så ville jag/vi bara vara hemma. Linda arbetade och barnen var hos Dan vilket också underlättade beslutet att ägna sportlovet enkom till slutarbetet och träning. Jag och Suzanne har fått en bra start på slutarbetet och bara vi får frågorna godkända på handledningen imorgon så kommer det nog att löpa på bra för oss. Vi har hittills skrivit ca 15 sidor av arbetet så lite mindre än en tredjedel är gjort. Jag har lyckats träna varje dag under sportlovet och njutit av ledigheten. För alla som varit hemma har ju verkligen vädret varit på vår sida och nu känns det som att våren är nära. Den mesta delen av min träning har bestått av löpning men det har även blivit några gymtimmar, futsal och tennis. 




Kommentarer