Vanliga problem när man blir stillasittande och vid byte av pod.

Igår var det dags för dagen jag varit orolig för. Omnipod är en "fjärrstyrd" insulinpump, dvs det är ingen slang mellan pumpen och kroppen. Den är fastklistrad på kroppen och har en fjärrkontroll som styr insulinintaget till kroppen. Man behöver byta pumpen var tredje dag och ibland medföljer bytena att blodsockret blir i obalans och så blev fallet igår. Jag studerade hela förmiddagen, vilket betydde att jag blev stillasittande och det i kombination med att insulinet började ta slut i pumpen gjorde att jag fick högt blodsocker. Jag vet inte om det är så för er andra som använder Omnipod, men för mig blir det ofta så att när det är lite insulin kvar, är verkningsgraden inte lika stor hos insulinet.

Det medförde att det inte blev någon löpning igår. Jag rörde mig relativt mycket, men bara genom att promenera och på kvällen blev det hemmagym och rörlighetsträning. Störande när studier och byte av pod "förstör" träningen och då gör det svårare för mig att sköta om min hälsa. Hur gör ni när blodsockret stör er träning? Tränar ni fastän ni har högt blodsocker? Vad har ni för gräns när ni hoppar över träningen? 



Kommentarer