Tack till utbildningsavdelningen och Tony Asumaa för en bra valfråga.

Jag skall på onsdag starta arbetet med mitt slutarbete på grundlärarprogrammet åk 4-6 vid Gävle högskola. I dagens Ålandstidningen kunde vi läsa att nya lärare från Sverige inte blir behöriga utan behöver ytterligare två terminer komplettera sin utbildning. Detta för att behörighetskraven är åk 1-6 i Åländska skolor. I Sverige utbildar man sig till F-3 och 4-6 från och med år 2012. 
Det här är enligt mig en sanning med grov modifikation, då man från landskapsregeringens håll godkände uttrycket för tidigare och senare år inom grundskolan som praktiskt taget betydde samma sak. I Rainer Juslins (avdelningschef för utbildningsavdelningen)svar till mig står det exakt så här :

"De tidigare lärarutbildningarna i Sverige var inriktade på grundskolans tidigare år eller senare år. Där fanns alltså inte samma begränsning som i nuvarande utbildningarna (F-3 eller 4-6). Därför uppstår denna olustiga situation. Man kan inte heller per automatik få en bredare behörighet på Åland än i ursprungslandet. Är man inte behörig i ursprungslandet är man inte heller behörig att utöva det yrket i ett annat medlemsland."

 I min värld betyder texten exakt samma sak. tidigare motsvarar åk F-3 och senare åk 4-6. Jag tycker att beslutet inte är genomtänkt och det skall bli intressant att följa vad för följder detta beslut kommer att få på Åland. Här är beslutet som togs 15.1:

Det finns flera saker som kan bli problematiska för Åland, för de nyutbildade och för de åländska skolorna. För Åland i stort problematiserar detta både återinflyttning och direkt inflyttning från Sverige. Nyutbildade lärare med svensk utbildning är inte behöriga vilket gör att det finns en uppenbar risk att de nyutbildade stannar i Sverige efter sin utbildning. Har du läst en magisterexamen och har att välja på att i bästa fall få 12-14h/v betalt hemma på Åland eller arbeta i Sverige och ha rätt att kräva en ingångslön på 30.000kr/mån är valet enkelt för många. Svenskar som kanske skulle vara intresserade av att flytta till lugnet, naturen eller tryggheten på Åland är inte heller behöriga och ser inte Åland som ett alternativ efter det här beslutet. 

Betalningen för handledningen av lärare kan också den bli ett problem. Utbildningavdelningens svar är att det är kommunen som skall stå för den. Det är självklart att läraren som skall hålla handledningen bör få betalt. På många skolor nekar man redan lärarpraktikanter från Sverige för att ersättningen är betydligt lägre än den som betalas från de finska skolorna. Jag kan inte tänka mig att någon kommer att vilja göra detta extra arbete utan skälig ersättning. 

Om den nyutbildade läraren skall arbeta för antingen halvtidslön eller helt utan lön har de då rätt till studiestöd då de inte är inskrivna vid någon skola och inte får studiepoäng för tiden? Enligt Rainer Juslin skulle detta motsvara ungefär 20 hp. Betyder det att man efter den utförda kompletteringen har en utbildning värd 260 hp? 

I vilket av dessa fall så kommer kommunerna inte att ha möjlighet att ge pengar till vare sig handledare eller för de nyutbildade om de eventuellt skulle få lön för sin "praktik" eller vad man vill kalla det. Kommunernas budgetar är redan fastslagna och varför skulle de ta på sig den här kostnaden? De kan ju inte säkra att personen efter att den fått sin lärarutbildning validerad stannar och arbetar för dem. 

Ett ytterligare problem som uppkommer om man varken får studiestöd eller betalt för de 10h oavlönat arbete man utför i veckan blir att det bara är de som har en ekonomisk trygghet som kan klara av att bli validerade för det Åländska skolsystemet. 

Förhoppningsvis så får jag med min arbetserfarenhet ändå min lärarbehörighet godkänd, men jag lider med alla som nu är i "utbildningsröret" och är utan arbetserfarenhet. Hoppas verkligen att detta beslut går att ändra på eller att man kommer med ordentliga förtydliganden hur det är tänkt att det skall användas.  Jag vill ändå tacka Utbildningsavdelningen och Tony Asumaa för att de gett mig en väldigt viktig valfråga att driva för mina väljare. 

Kommentarer