Halva Januari avklarad och jag är delvis besviken.

Halva Januari är nu avklarad och resultaten är okej, men inte så bra som jag hoppats på. Högst antagligen är det för att jag precis som majoriteten av alla som gör "nyårslöften" lagt ribban för högt.
Snittet har jag klarat och alla dagar har jag tränat på något sätt. Gym, löpning, fotboll och rörlighetsträning.
Tyvärr så förstördes det i lördags då min insulinpump gick sönder. Min Omnipod slutade fungera medan jag satt och skrev på det sista arbetet före slutarbetet för mina lärarstudier. Det var alltså ingen smäll den fick eller liknande, utan plötsligt så startade den om sig själv varannan sekund. Jag behövde använda sprutor igen och dessvärre hade jag inget långtidsverkande insulin att använda mig av. Det betydde att jag måste stiga upp ett antal gånger under natten och fylla på med insulin. Jag "skyllde" på detta som orsak för att inte träna ordentligt på lördagen, men naturligtvis kunde jag ha tränat bortsett från att jag var väldigt trött. som ni ser nedan så gjorde det att mina träningsresultat för första gången hamnade under 100%. 

 Det gjorde dessutom att jag missade kvartsfinalen i Futsalserien på söndagen. Jag kunde givetvis ha spelat, men vågade inte riskera att ta ut mig på det sättet när jag hade varken långtidsverkande insulin eller pump att underlätta justeringar med.
I det stora hela så har mitt blodsocker legat väldigt bra och skulle jag inte varit utan pump lördag-måndag eftermiddag så skulle mina värden ha sett ännu bättre ut. Målsättningen är ju alltid att få blodsockret ännu mer i balans, men de två första veckorna ser ändå lovande ut. 
Här ser ni att medeltalet låg totalt på ett blodsocker på 7,9, vilket är helt okej för att ha typ ett diabetiker. Det var egentligen bara tiden efter lunch som mitt blodsocker låg lite högre (9,7), vilket ändå är helt acceptabelt. De här siffrorna förskönar dock mina värden en hel del, för om vi tittar på diagrammen under så visar de istället hur lång tid jag legat i de olika "blodsockerzonerna". Som ni ser så är det de tre mittersta (gula och grön) som man skall ligga i. Kroppen slits mest i de röda zonerna, där mitt blodsocker var 9% av tiden över 13,3 och 18% av tiden under 3,9 i blodsocker. De här siffrorna är viktigast att förbättra under de närmaste veckorna. Jag kan delvis skylla på problem med pumpen, men det var trots allt bara två dygn av dessa fjorton så det duger inte som bortförklaring. Ibland stör jag mig på att det är så mycket som jag inte orkar med eller klarar av pga mitt blodsocker. De senaste veckorna har det påverkat mina studier och nu senast mina träningsresultat. Man kan inte och får inte gömma sig bakom sin sjukdom, men ibland är det väldigt arbetsamt att vara sjuk. Nåja,  det hjälper inte att ligga och tycka synd om sig ,  nu är det bara att kämpa vidare!
Jag hoppas på bättre resultat när Januari är avklarat! 



Kommentarer