Första månaden av träning.

Nu är första månaden av träning över. Jag har inte riktigt kommit upp till min målsättning som var att komma upp till 100 % uppfyllelse av dagligt mål (enligt min Polar M430) och minst 10.000 steg per dag. Som ni ser nedan så klarade jag stegen 12517 i snitt, men jag hade fyra dagar som jag inte kom upp till 100 %.

Överlag är jag relativt nöjd, 114km sprang eller "power walk" jag den här månaden och 39 träningspass men då är alla former av träning inräknad. Målet för februari blir att öka det dagliga snittet på alla områden. Springa/power walk mer än 3,67km/dag, mer än 154% uppfyllelse av dagligt mål, mer än 12517 steg per dag, mer än 9,8 km rörelse/dag och mer än 5h 54 min aktiv tid per dag. 
  
Pga lathet igår så blev det hård träning idag som tog ut sin rätt då vi diabetiker hade träning i gruppen Sockerbiten 1.0 idag. Största orsaken till att jag börjat träna på allvar efter 10 (?!) års uppehåll är ju min sjukdom. Det är väl en sanning med viss modifikation att jag inte tränat på tio år. I många år höll jag mig iform per automatik tack vare mitt arbete som föreståndare på tärnan. Där började dagen ofta med en innebandymatch utomhus mellan 07-10 och på eftermiddagen gick man på utflykt till skogen, simmade, spelade fotboll/innebandy/koddboll/hoppade rep etc. mellan 13-17. Det gjorde att man höll sig vardagstränad utan att göra "något" extra. 

Nåväl idag hade vi backträning i vår diabetiker grupp, men orken fanns inte där då jag tränat tidigare idag. Efter tio minuter backintervaller fanns inte någon styrka kvar i kroppen och jag lunkade de sista fem minuterna av träningen. Irriterande och frustrerande, men det är bara att komma igen. 

Min sjukdom var ju som sagt orsaken till min träning. Har jag märkt någon skillnad nu efter en månad? Jo det har jag faktiskt, mitt blodsocker ligger lite jämnare, jag är piggare och min vilopuls har gått ner till 55 slag/min. Jag har haft lite bekymmer med min Omnipod insulinpump som gick sönder under Januari. Det gjorde att mitt blodsocker svajade i en vecka då jag i några dagar var utan pump och därefter fick använda en lånepump från sjukhuset. Som ni ser så går mitt blodsocker upp efter lunchen och efter kvällsmålet. Mina höga värden efter kvällsmålet beror också till stor del av träning som utförs på kvällen. Sedan har jag lågt blodsocker när jag börjar äta kvällsmål och kompenserar med lite onödigt mycket kolhydrater. 15% har jag för lågt blodsocker, men det är en sanning med viss modifikation dels för att den ofta beror på träning och för att det också är blodsocker värden mellan 3,5-3,9 och då mår jag oftast relativt bra. 15% är ungefär 3,5h per dygn vilket är för mycket. Samma sak gäller mina höga värden då jag ligger på över 13,3 i blodsocker 14% av dygnet vilket är just under 3,5h per dygn. Målsättningen för februari är att jag skall ligga på 50% inom det gröna området, dvs 4,5-9,0mmol/L. Just nu ligger jag på 37% men det beror till viss del på problemen med pumpen under januari. 



















Det är bara att bita ihop och kämpa så är man kanske iform tills man fyller 40...

Kommentarer