Dag två med träning på en stormande ö.

Inatt upplevde vi på Åland den värsta stormen jag någonsin upplevt på vår fantastiska ö. Man mätte upp den högsta uppmätta vindstyrkan någonsin i hela Finland ute på Kökar inatt. Personligen så klarade vi oss oförskämt väl när man går igenom bilder, filmer och texter på Instagram och Facebook. Två mindre takplåtar slets av och den ena blåste och skadade grannens skorsten. Utöver detta så hade vi strömavbrott i 20 minuter. När man tittar på alla som ännu inte har ström, kallt och har fått tak, bilar, fönster och skog förstörda så känner man sig lyckligt lottad. Här är länkar till hur det "egentligen" såg ut på Åland: Nyans bildspel och Ålandstidningens bildspel.


Här visar dock Åland sig från sin bästa sida, alla ställer upp för grannen, vännen eller för de som fått det tufft. Restauranger, kommuner och de allra flesta åländska medborgare ställer upp med det som de kan erbjuda som hjälp. Det är fantastiskt roligt att uppleva och jag hoppas att det skapar en större gemenskap på Åland när det här är över.

Träningen då? Ja, den blev okej idag men lite haltande pga vädrets makter. Samtidigt känns den väldigt oviktig en dag som den här.  På kvällen var jag åtminstone ut på den första joggingturen för året. Kortfattat kan man säga att jag har lång väg till toppformen... Det viktigaste för mig är trots allt att jag gör den här satsningen för mitt blodsockers skull.



Kommentarer