Motion om mer inflytande för Mariehamns stads personal.

I tisdags lämnade jag in en motion om att Mariehamns stad skall ha en tävling inom de olika nämnderna, där den som vinner får ett pris som motsvarar tex en månadslön. Detta givetvis utan att minska på personalresurserna eller öka arbetsbördan för våra fantastiska anställda inom Mariehamns stad (jag vet att jag är jävig).
Orsaken till den här motionen går långt tillbaka i tiden. Det är en väldigt stor skillnad på arbetsmoral och stolthet inom Mariehamns stad nu och för femton år sedan då jag första gången arbetade inom Mariehamns stad. Orsaken till detta är ganska enkel. Förr var man stolt som arbetare över att arbeta och vad man åstadkom för Mariehamns stad. I den spariver som funnits de tio senaste åren inom den sociala sektorn och de fem senaste inom resterande del av Mariehamn har det försvunnit. Det är väldigt tydligt att man är utbytbar och att man inte värdesätter den kompetens av arbetserfarenhet som människor har. Tjänstemän och politiker har aldrig varit på så långt avstånd från "fotfolket" som under de senaste åren. Helt obegripligt i ett litet samhälle där det finns hur mycket samarbetsvinster som helst med att nyttja småskaligheten vi har i Mariehamn och på Åland. Byråkratin och vad man har för arbetsuppgifter och rättigheter som arbetstagare har tagit orimliga proportioner. Vi hör mer och mer på golvet "det hör inte till mina arbetsuppgifter", vissa kalla det professionalism och att vi ökar expertisen inom området, jag kallar det en kostnad för staden.
Som exempel på besparingsmöjligheter och konsekvenslöst tänkande ger jag er det här exemplet:
I somras arbetade jag och en annan på fritidshemmet Tärnan. I ca fyra veckor var vi bara fyra barn på plats. Vi var alltså som en större familj. Vi köpte mat från Trobergshemmet som kördes till oss inte av Mariehamns stads egna vaktmästare utan med budbil. Varför kunde inte vi laga maten på plats istället? Vi hade hygienpass, barnen kunde ha varit med och handlat maten vi skulle tillreda. Sedan skulle vi gett dem pedagogiskt handledning och lagat mat tillsammans som en familj. Jag kan garantera er att det skulle ha blivit mycket billigare för staden och trevligare för barnen och för oss som arbetade.
Vi har hur många liknande situationer som helst inom Mariehamns stad och det är väldigt svårt för oss att bli hörda och få något att hända. Nu prövar vi att genom den här motionen hoppa över tjänstemännen och vända oss direkt till nämnderna. Jag kritiserar inte tjänstemännen men jag har varit med åtta år på dubbla stolar som Föreståndare på Tärnan/Skolcoach i Strandnäs och i stadsfullmäktige och märker att det ofta strandar innan det kommer upp till politikerna. När vi var inom barnomsorgen skulle det först upp till barnomsorgschefen och efter det till socialdirektören och därefter kom saken upp till Socialnämnden om dessa båda tyckte det var tillräckligt viktigt. Inom bildningsnämnden är det samma sak. Först till rektorsmöte, sedan bildningschefen och därefter om det är tillräckligt viktigt kommer det till bildningsnämnden. Jag tvekar inte en sekund att alla dessa personer försöker göra det så bra som möjligt för invånarna, skattebetalarna och klienterna. Kedjan är för lång så det är en stor risk att det blir missförstånd på vägen, eller att de kanske inte vet hur det faktiskt ser ut och känns för "fotfolket" inom organisationen.
Vi har otroligt duktig och kunnig personal inom Mariehamns stad och vi måste få dem att må bra och vara stolta över sitt arbete. Det bästa sättet är att de känner sig hörda! Jag hoppas också att man arbetar med det här inom Åhs, landskapet och det privata näringslivet.
 

Kommentarer