Debatten kring stadsdirektörsposten i Mariehamns stad.


Igår valde vi stadsdirektör i Marihamns stad. Mercuri urval hade tagit fram väldigt goda kandidater till oss att välja bland. De tre kvinnorna vi hade att välja mellan var mycket kompetenta med olika spetskompetenser. Barbara Heinonen valdes och det var även den kandidaten jag röstade på.

På Facebook har det varit mycket tyckande från privatpersoner och politiker. De främsta orsakerna varför jag valde att rösta på Barbara var först och främst att hon fick högst poäng av Mercuri urval. satsar vi så mycket pengar på Mercuri urval så är det deras rekommendation man bör gå på. 
Den andra orsaken var att hon inte har anknytningar varken inom näringsliv- eller politik på Åland. Det tror jag kommer att vara väldigt nyttigt för Mariehamn och Åland. 

Många har kritiserat att vi inte tar en Ålänning, men jag förstår inte varför. Det är ju just den här sortens arbetskraftinflyttning som vi vill ha till Mariehamn och Åland. Emma hade och har absolut bäst erfarenhet och kunnande om Mariehamn men hon fortsätter ju arbeta inom staden så hennes kunskap och skicklighet får vi ändå. Dessutom fortsätter ju alla andra ledande tjänstemän så jag ser inget problem att det kommer någon utifrån som ny stadsdirektör. Trots allt är vi världens minsta metropol och det tar inte så länge att lära sig hur Mariehamn fungerar om vi som arbetar inom Mariehamns stad och politiker hjälper vår nya stadsdirektör. Välkommen Barbara Heinonen!
Jag passar samtidigt på att lyckönska de som ansökte till stadsdirektörsposten och hoppas det går bra för er alla! 

Kommentarer