Fotbollssöndag

I söndags var det väldigt viktiga matcher för mina två favoritlag från när jag var liten Liverpool och IFK Mariehamn. Det var faktiskt tack vare IFK Mariehamn som jag började hej på Liverpool. Den första "turneringen" jag spelade med IFK var "engelska ligan" i idrottsgården. Jag spelade i Liverpool tillsammans med Mika Niskala och "Nela" Haglund mfl. På den tiden var min favoritspelare i Liverpool John Barnes. Vi skall nästan så långt tillbaka för att hitta Liverpools senaste vinst i Engelska ligan (Premier League) 1989-1990. Efter resultatet den här helgen är vi nära! Captain Fantastic ledde laget och jag hoppas verkligen för Gerrards skull att Liverpool vinner ligan i år.
Matchen spelade också en väldigt stor roll då det nu är 25 år sedan Hillsborough katastrofen. Den här händelsen skakade klubben väldigt länge och en del säger att det är först nu den fungerar normalt igen. Klubben blev i chock vid det här tillfället och för er som inte sett dokumentären som Panorama gjort, se den:Panorama Hillsborough


















Tyvärr för IFKs del så krockade ju deras match mot VPS med Liverpool-Manchester City. Skulle väldigt gärna sett båda men en premiärmatch kontra en match om guldet gjorde valet väldigt enkelt. Måste säga att Veikkaus liga skulle väldigt gärna få ta i beaktande Premier League. Som tur var så vann även IFK den här matchen och fick en bra start i ligan. Det var riktigt kul att de kunde kämpa in ett mål i en så pass jämn match. Det skall bli så skoj och spännande att följa IFK i år. Jag tror det finns en realistisk möjlighet till medalj!
Jag tränar själv IFKs p03 lag tillsammans med Christoffer Bärnas. I sommar har vi vårt stora eldprov då vi spelar Alandia Cup. Kommer ihåg när man själv var med i Alandia cup.1991 var jag med och vi åkte ut på förlängning i semifinalen mot de som vann Alandia Cup det året, Dynamo Moskva med 0-1. Givetvis tyckte vi att vi borde blivit tvåa i turneringen då de sedemera vann finalen med 7-0 eller 8-0 men sådan är fotbollen. Det viktiga är ändå inte att vinna i den här åldern utan att få vara med och få rutin och att ha skoj! Det skall verkligen bli skoj att vara med som tränare den här gången! Då får man se om det fanns någon orsak till Pekka Lyyski och Kari Niskalas nervositet :)
Åland united hade också match i Eckerö hallen och jag har alltid varit otroligt imponerad över de här tjejerna. Orsaken varför jag inte nämnde dem i början är enkel, de fanns inte när jag var liten. Tänk att de här tjejerna får nästan inte alls betalt men tränar ändå nästan lika ofta som IFK Mariehamn. ÅU ligger just nu tvåa i ligan och är hittills utan förluster. Jag hoppas att det går lika bra för dem som förra året!

Kommentarer