Gott nytt år till er alla!



Det här året har försvunnit. Jag har sakta återhämtat mig från mitt förra jobb som föreståndare på Tärnan. Det var först när jag slutat jag märkte hur mycket energi arbetet slukat av mig. Det är förmodligen ett av världens bästa arbeten men efter att den nya barnomsorgslagen kom år 2011 så förändrades möjligheterna radikalt. Den personaltäthet som hade gjort Tärnan till just ett fritidshem och inte en "förvaringsplats" minskades snabbt. Jag ville inte förändra hur vår verksamhet var upplagd och kämpade för att föräldrarna, personalgruppen och framförallt barnen inte skulle märka av nedskärningarna. Så här i efterhand borde jag ha hoppat av redan då men jag är tyvärr lite för envis...
Jag kan också säga att jag tack vare de senaste två åren har en helt annan förståelse för alla som är och har varit utbrända. Det är inte särdeles lätt att "bara" ta sig i kragen och komma igen.


Sakta har jag repat mig från det och har nu ett fantastiskt arbete som skolcoach i Strandnäs skola. Det är häftigt att jobba med elever från hela grundskolan och speciellt utmanande är att arbeta med de elever som har det tungt i skolan eller/och är helt omotiverade. Jag har försökt att ta bort onödiga saker från mitt liv som stressat mig och även minskat mina möten men ändå har inte tiden räckt till under hösten. Familjen har fått sin tid, även om deras tid naggats i kanten av fotbollsträningar och möten. Politiken, möten och den här bloggen har tyvärr varit sekundära under hösten. År 2014 är min målsättning att få igång den här bloggen på allvar och verkligen satsa på politiken i staden.
Mina vänner och träning har inte alls fått tid under sensommaren och hösten. Båda har under hela mitt liv varit de två viktigaste för mig, bortsett familjen och det grämer mig mycket att det är dessa två som fått minst tid. Jag är en obotlig tidsoptimist och tyvärr mäktar jag inte alltid med att ge saker den tid de behöver.  Jag lovar att 2014 satsa mera tid både på mina vänner och på träning!
En räddning för mig har som alla år varit Askö. Här finner jag ro och här lägger jag arbete, politik och annan stress åt sidan. Jag hoppas ni alla som läser har ett liknande ställe där ni finner ro. Det kan vara när du går ut med hunden, ligger i sängen med dina barn, din soffa, bilen, båten etc. Det viktiga är att du kan slappna av och vara dig själv. Utan detta och min familj hade jag inte klarat 2013 med de påfrestningar som varit.

På tal om familjen så mår min syster betydligt bättre. Jag firade en fantastisk jul med henne där hon sprudlade av energi och pratade i ett. Ni som kommer ihåg filmerna där hon inte sa ett ljud skulle inte tro att det är samma flicka. Hon skrattade och försökte skoja om allt mellan himmel och jord. Förvisso blev hon också väldigt arg en kort sekvens men känner man henne och vet hur man skall göra är det inte ett problem. Jag har bra mycket hellre en syster med känslorna precis på ytan än en tillbakadragen,passiv och nästintill zombieaktig syster.
Tyvärr är jag rädd för att man nu igen skall ändra hennes mediciner för nu är hon igen "besvärlig" som klient för Omsorgsförbundet. När hon inte talade, rörde sig väldigt lite eller gick i cirklar så behövdes det ju mindre personal med henne och var på det sättet en enklare klient...

Tack till er alla vänner och hela min familj för den hjälp och det stöd ni varit under 2013! Avslutningsvis är mina nyårslöften detta år att dessa områden skall få den tid de är förtjänta av:
 familjen, vänner, arbete, träning och politik. 

Avslutningsvis vill jag önska er alla ett riktigt gott nytt år!

Kommentarer