Varför Bastun är viktig och en förlängning av stadens ungdomsverksamhet.

Nu är det återigen tal om att träffpunkt ungdom skall ut ur Pub Bastun. Direkt så är det ju inte framlagt utan istället så höjer man hyran från 100 euro till 1000 euro vilket i praktiken är detsamma som att slänga ut dem.
Varför är Bastun viktig? Mariehamns stad har alltid varit väldigt duktiga på att stödja idrott och innan det här året också musik såsom Ungdoms orkestern, men de andra som inte är intresserade av körer, idrott, hästar och dylika saker? Pub Bastun har fångat upp många av dem på ett föredömligt sätt och breddat utbudet väsentligt inom Mariehamn. Jag var själv en av dem som höll på med fotboll och sedan hängde man på staden eller hemma hos polare. Jag blev bekant med bastun tack vare mina kusiner Jimbo och Pär Löthman och förstås för att jag lyssnade på hårdrock och gick dit och såg på exempelvis Contamination of expression eller Strange kind of purple. Jag slogs alltid av den starka gemenskapen som fanns där och även omtanken för varandra. På vardagarna var det många som spelade rollspel där och alla accepterades. Då var fotbollsvärlden egentligen mycket hårdare, där alla måste göra som de tuffaste killarna och gjorde man inte det så var man konstig. På Bastun var det istället häftigt att sticka ut och vara annorlunda. Jag tror att många har precis som inom fotbollen, ishockeyn och ridningen hittat sin trygghet i gruppen inne på bastun. Det här är en av många orsaker varför man inte kan lägga en oskälig hyra på Pub Bastun.
Dessutom skall vi inte glömma att många av Ålands bästa musikuppträdanden har skett på bastun. Tex  Pugh Rogefeldt, The Hellacopters, Entombed, The kristet utseende, Bob Hund, Sahara hotnights Randy, Looptroop, Slagsmålsklubben och Aavikko. 1997 när Bob hund spelade på bastun var en helt fantastisk upplevelse och också tre dagars spelningen med Hellacopters inför By The Grace of god turnén. Det finns otroligt många fina konsertminnen att drömma sig tillbaka till och jag hoppas verkligen att träffpunkt ungdom får fortsätta i dessa lokaler på samma sätt som förut. Tyvärr var jag inte med på mötet ikväll, men jag kommer att stödja dem i Stadsfullmäktige och hoppas verkligen att vi skall kunna bibehålla eller utveckla deras verksamhet de kommande åren!

Kommentarer