Inspirerande föreläsning av Torgny Karnstedt!

  "I begynnelsen var ordet. Och så kom man på att det gick att sätta samman ord till sagor och historier. Och så kom man på att trycka sagorna och historierna i böcker. Och så kom man på att sätta böckerna i händerna på barn. Och då hände det något med orden. I strålglansen av barnens fantasi började de lysa, de fick ett liv som de förut inte hade."
Det här är Astrid Lindgrens förklaring som Torgny Kanstedt använde och jag tycker den belyser hans föreläsning ikväll i lagtinget. Han berättade med stor inspiration om språkets betydelse för människan. Det var ett otroligt fint kurstillfälle som ABF, Ålands landskapsregering och Hem & skola hade ordnat. Det var synd att det inte kom fler och lyssnade för den här kursen skulle verkligen många som jobbar med barn och de som är viktigast av allt för barnen, föräldrarna behövt höra och uppleva! Tyvärr var det väldigt få män där. Bo Nygård var där, förälder men också där för att han jobbar för landskapsregeringen. Jag, bonusförälder men där också för mitt jobb som föreståndare på fritidshemmet Tärnan. Det betyder att det bara var en man som var på föreläsningen som förälder.
När jag gick därifrån kände jag mig stolt över min arbetsplats. Vi läser nu och då för barnen, förstås inte så mycket som man skulle vilja men vi försöke. Tack vare att vår ålderstruktur ser ut som den gör så är det som om morföräldrar, systrar, mammor, BRÖDER och PAPPOR läser för barnen. Tack vare att vi är tre män i ålder 23-33 och våra kvinnor i ålder 19-till ganska nära pension (det är ju fult att tala om kvinnors ålder) så är bredden i vår arbetsgrupp perfekt.
När han talade om hur viktigt det är att berätta berättelser blev jag att tänka på ett spel vi har på Tärnan. Billed fantasi, det är ett danskt spel och översättningen blir ungefär "Visuell fantasi". Jag vet inte hur det kommit i våra ägor och jag är relativt säker på att vi inte spelar det på rätt sätt, men det är ett av de roligaste spelen jag spelat och i konsten att berätta berättelser kanske det bästa. Spelet går ut på att alla spelare får varsin spelplan som har nio olika bilder på sig. Tex, en giraff, hammare, piano, båt eller något annat, men bara en sak per bild. Sedan finns det massor med kort som ligger med baksidan uppåt och när det är ens tur så vänder man kortet och visar det inte åt någon och sedan berättar man en berättelse som parar ihop kortet man har i handen med någon av de nio bilderna på brädan. När berättelsen är slut skall de andra deltagarna runt bordet "godkänna" historien och efter det är det följande spelares tur. Ingen vinner och ingen förlorar i spelet, men det måste vara en inspirerande och drivande vuxen som är med och fördelaktigt börjar spelet första gången barnen spelar det. Fantastiskt roligt både för vuxna och barn och jag har hört enastående historier under årens lopp. Mina två bonusbarn tycker att det här spelet är bland de roligaste spel de spelat och Frida har ju turen att gå på Tärnan och får spela det ett tag till. Jag har letat efter det här spelet under många år men aldrig sett det. Och idag kom jag på två sätt att spela det hemma fastän man inte har spelet. Det ena alternativet är att man sätter sig i ett rum eller i stugan eller var man nu är och bestämmer att man skall berätta historier för varandra men man måste använda två av föremålen i rummet. Detta koncept går ju dessutom nästan bättre att man gör utomhus. Det andra alternativet är ju att man ritar upp egna spelplaner och kort och spelar spelet helt som vanligt.
Som vi alla som jobbar med barn vet så är glädje, inspiration och engagemang de viktigaste egenskaperna i allt vårt arbete och som förälder. Detta är det viktigaste för att skapa en god framtid för våra barn!
Tack alla involverade och speciellt Torgny Karnstedt!
http://www.karnstedt.se/

Kommentarer