tre möten med nya barnomsorgschefen, Juha Ahlroth och omsorgsförbundet.

Idag har jag varit på tre olika möten. Det första mötet var på fritidshemmet Tärnan när vår nya barnomsorgschef besökte oss. Även om jag är uppenbart oroad över vad som kommer att ske med vår verksamhet när vi kommer under den nya bildningsnämnden istället för socialnämnden och iom nedskärningarna inom barnomsorgen så är jag uppenbart stolt över hur bra Tärnans verksamhet ändå är. Jag är stolt över hur duktiga arbetare vi har på Tärnan och vilket jobb de gör för att entusiasmera barnen och bibehålla Tärnans fina rykte. Varje gång vi har någon på studiebesök om det så är barnomsorgschef, Vårdstuderande, tidninar, radio, föräldrar eller från andra fritidshem infinner det sig alltid en stolthets känsla efter presentationen av Tärnan.
På eftermiddagen var jag med familjen på möte med bikupan, Nova och Juha Ahlroth angående Ronjas välmående och eventuella medicinering. Jag är fortfarande djupt besviken med hur Ronjas fyra veckor på Kårkulla var och skulle jag köpa dessa tjänster som ÅHS gör skulle jag vara än mer besviken. Jag hoppas verkligen för min älskade systers skull att vi nu kom till en vettig lösning. Fortfarande så skulle omsorgsförbundet och speciellt de som jobbar på "golvet" behöva mera personal och mera resurser. Det finns väldigt mycket som kunde göras bättre för våra funktionshindrade.
Osökt kommer jag då till tredje mötet som var med omsorgsförbundets styrelse. Jag gick med i omsorgsförbundets styrelse för att jag hoppades att kunna göra det bättre för de funktionshindrade men tyvärr känns det som jag misslyckats. Det finns så otroligt mycket att göra för deras skull och så mycket som borde bli bättre. Jag hoppas att ni alla anhöriga orkar fortsätta kämpa för dem! Ni gör alla ett otroligt jobb och jag måste speciellt lyfta fram Mikael Holm som orkar ta strid.
Det man undrar efter alla tre möten är hur vi skall få politiker att inte bara titta på ekonomi när de tittar på de sociala områdena i kommunen?

Kommentarer

  1. Ja du slår huvudet rakt på spiken. HUR ska vi få politiker att inte bara titta på ekonomi när de tittar på sociala områden? Eller - HUR ska vi få dem att förstå att satsningar på tillräckliga resurser i dag minskar kostnaderna som uppstår på sikt när vi ska gå på knäna med för lite resurser, det blir merkostnader på sikt när vi inte satsar förebyggande och uppbyggande. Plöjer man ner kvalitet i grunden så blir den fast och fin och det man bygger står stadigare och behöver inte byggas om eller stöttas dyrt i framtiden. Varför är det enklare att se det när det gäller byggnadsmaterial än människor? Klokt skrivet iaf :) Fler politiker som dig behöver vi.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar