D.U.V träning, en tuff sådan.

Idag hade vi en tuff träning. Plötsligt efter ca en halvtimme får en av våra spelare ett epileptiskt anfall. Som tur var så var hans pappa med på träningen. Han hjälpte sin son medan jag ringde till ambulansen och de på alarmcentralen skötte sig ypperligt. Ambulansen kom snabbt och de gjorde en väldigt bra insats. Våra andra spelare blev väldigt oroliga och det var relativt tufft att lugna en del av dem. Vi satte oss ner och talade om situationen och om hur det är exempelvis när jag får lågt blodsocker och när folk får epileptiska anfall. Här märker man dels hur viktigt det är att vara flera på träningar så att pappan kunde fara med till sjukhuset medan jag lugnade de andra.Som jag talat om tidigare så finns det en otrolig omtänksamhet mellan dessa individer. Dessutom visar många av dem helt öppet sina känslor så det tog ganska länge innan situationen hade lugnat sig. Efter träningen for jag upp till sjukhuset och kollade hur det var med spelaren och hälsade så mycket från de andra i laget.  
Det är så oresonligt viktigt att det bland  de yngre handikappade finns mera personal. Om de skall kunna ha sina egna intressen och kunna göra det de själva är intresserade av och inte det som de andra i boendet gör måste vi få mera personal inom omsorgen. Jag kommer själv att ta upp det i omsorgsförbundets styrelse. Just nu är sparkraven från kommunerna på tok för stora för att vi skall kunna ge våra kunder den service jag som anhörig/anställd eller politiker skulle vilja kunna ge dem! 
Vi anhöriga måste tillsammans påvisa för alla varför det är så viktigt med en tillräckligt stor personalstyrka för våra släktingars välbefinnande. Jag tror nästan att det är omöjligt för någon som inte har jobbat med handikappade eller är anhörig till dessa att förstå hur viktigt detta är! Jag vet också att det är otroligt jobbigt att orka driva dessa frågor som anhöriga, men vi måste orka för att de skall få det bättre!

(Träningen är i D.U.Vs regi och jag tycker att D.U.V gör ett otroligt jobb och är ett ovärderligt komplement till omsorgsförbundet så detta är ingen kritik mot dem)

Kommentarer