Leah, Askö och årsmöte!

Det har varit en riktigt bra dag idag! På morgonen var jag i köket med två barn på Tärnan och bakade Tärnanbröd. Eftermiddagen hade jag förmånen att kunna vara ledig, vilket resulterade i att jag äntligen fick i båten! Nu kommer jag ut till det ställe där jag het kan slappna av och varva ner, Askö. Jag har aldrig haft båten så länge uppe på land som det här året och har längtat dit ut vädigt mycket. Vi har sydvästra delen av Askö 3,4 hektar och ingen annan granne finns på den södra delen av ön. Man är 15 minuter från centrum (10minuter bil+5 minuter båt) och ändå helt "ensam". Jag älskar den platsen och vad som än händer i mitt liv kommer jag aldrig att sälja det!
När Linda slutade hämtade jag upp henne och så åkte vi ut och träffade Leah och hennes mäkta stolta föräldrar. Hon var så fin och kommer att få/har det så bra med Hasse och Carro. Det är svårt att förstå att man är så liten när man föds?! Och andra sidan är nog Carro glad över det!
På kvällen var det årsmöte och kulturafton med Socialdemokraterna. Jag vet att det finns väldigt mycket fördomar mot partiet, men jag tycker att det är på fel grunder.
Bidragsparti påstår en del, men när Centern och t ex Fs ger bidrag till sjöfart och jordbruk är de inte bidragspartier? Nej det är man när man försöker hjälpa de som har det svårt i samhället. Det åländska socialdemokratiska partiet har fått ta oförtjänt mycket stryk pga bidragsfusket på svenska sidan och kräftgången för socialdemokratin i både Sverige och Finland.
Den nordiska välfärdsmodellen är i grund och botten byggd på sociademokratiska ramar och har om och om igen i olika utredningar setts som de mest effektiva sätten att bygga upp välfärd.
Jag vill att man sätter fokus på vård/skola/omsorg först, eventuellt med ett ökat skatteöre för att klara detta. Jag vill inte att man privatiserar så mycket som möjligt och istället sätter ett pris på tjänsterna. Exempelvis en skolplats på gymnasialstadiet skulle då kosta 18.000 euro per år och en plats på Trobergshemmet skulle kosta 60.000 euro per år. När man ser dessa siffror kan jag inte förstå dessa partier som ser det viktigaste att skatten hålls låg.
I dagens samhälle så får folk som har mindre pengar det sämre, pensionärer, studerande, handikappade och andra grupper blir mer och mer efter. Samhällsklyftorna ökar och ny-individualismen säger åt en att man skall klara sig själv, det är man själv som har ansvar för vad man gör av sitt liv. Det är lätt att säga för dem som har råd att ha den åsikten!

Kommentarer