Tullarns äng skyddas för framtiden!

I stadsfullmäktige i Mariehamn på tisdagskvällen stod frågan om tullarns äng som Natura 2000 område. Jag är väldigt glad över att det med minsta möjliga marginal ändå röstades igenom. Det är helt klart att de nu sittande politikerna var rörande överens om hur viktigt området är, och skall bevaras i Mariehamn. Under de tre åren jag varit med undrar jag om vi varit mer ense i någon fråga.
Dock är det några missförstånd som gång på gång påtalades under fullmäktige. Vi lämnar inte över makten eller skötseln av området till EU. Det verkade inte moderaterna och heller inte vår nuvarande stadsdirektör Bjarne Pettersson tycka.
"Tullarns äng har redan ett starkt skydd i stadsplan och generalplan och staden är fullt kapabel att utan inblandning av landskapet och EU bestämma om parken och dess skötsel. Tullarns äng är inte heller något typiskt eller ens lämpligt område att ansluta till Natura 2000. Dock ser jag det inte som någon avgörande fråga och knappast finns det några större nackdelar med anslutningen heller men onödigt är det och mera byråkrati skapar det."
Två av dem jag litar mest på i miljöfrågor tycker annorlunda. Både Håkan Kulves och Jan Westerberg tycker att det är bra att området tas med och anser att stadsplanen inte är ett tillräcklligt stöd.
Jag är även skeptisk till att stan klarar att på egenhand sköta Tullarns äng, vi har nu i ca tio års tid, kanske femton inte skött den tillräckligt väl. Det sade bland annat Roger Jansson i tisdags. På ett sätt tror jag ändå de har rätt på det sättet att de 27 fullmäktigeledamöter som sitter ända tills i höst kommer att jobba för det, men vad händer sen? Kan vi garantera att alla som blir invalda i stadsplanenämnden och stadsfullmäktige alltid kommer att se till tullarns ängs bästa? I stadsplanen behöver man dessutom bara enkel majoritet för att fatta beslut om tullarns äng och hur säker är den då? Jag går helt på stadens miljöchef Jan Westerbergs linje om att Natura 2000 innebär ett reellt skydd, klart svårare att ändra på än en stadsplan.
Om jag ser på alla fantastiska bilder jag har på mig, min syster och våran hund från tidigt åttiotal och nittio tal så är parken så fin som den någonsin varit i mitt 31 åriga liv. Nu hoppas jag att vi tack vare detta beslut har garanterat mina kommande barnbarns möjligheter till liknande bilder tagna i Mariehamn!

Kommentarer

  1. Åh, det var ju ett helt äventyr med Tullarns äng när man var liten, Jungfrudansen, kanonen och så lååångt det var att gå! Nu är det en perfekt liten promenad med hundarna..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar