Marstad, syskonläger D.U.V, studiebesök Tärnan, m.m

Det känns som om det varit fullt upp de här senaste dagarna. Jag träffade Marstads VD i onsdags och då diskuterade vi hur man skulle kunna samarbeta. Marstad fyller en såpass viktigt funktion inom Mariehamns stad med att hålla nere hyrorna hos andra hyresvärdar. De lägger standarden för hur höga hyror de andra "täcks" ta ut. Dessutom finns det många som inte skulle få hyra lägenhet om inte Marstad hade det samarbete med socialen och omsorgen som de har. De här är två av de viktigaste sakerna varför det är viktigt att staden inte säljer ut Marstad. Helst av allt skulle man ta bort avkastningskravet som ändå bara genererar ca 60.000€ per år. Blir det dessutom så att Mariehamns stad väljer att inte gå in med pengar när Marstad ska bygga nytt, så kommer det att dröja bra mycket längre innan vi ser nya Marstad hus i staden.
I fredags så var jag och Lena Jansson och berättade i Ålands Radio om syskonlägren vi brukar hålla för D.U.V. intervju D.U.V syskonläger
Dessa läger är väldigt viktiga och jag tycker själv att det är synd de inte fanns när jag var liten. Syskonlägren är till för syskon till handikappade barn. Jag och Lena har själv syskon med handikapp. Jag har de tio senaste åren varit oresonligt tacksam att jag växt upp på det här sättet. Det har stärkt mig mycket och hjälpt mig bli den jag är idag, både i arbetet och privat. Jag älskar min syster och skulle göra allt för henne. Samtidigt så märker jag att man måste växa upp och ta ansvar betydligt snabbare lära sig visa hänsyn och ha en hög toleransnivå. Det är förstås olika i olika familjer och olika barn tar det på olika sätt, men det finns en risk att man blir eller åtminstone känner sig åsidosatt som barn när allt fokus ligger på det andra barnet. Det finns mycket olika problematiker som kan finnas i de olika fallen, men just därför är det så bra att dessa läger finns och att vi som leder dem har egen erfarenhet hur tufft och fantastiskt det kan vara.
På eftermiddagen var de från Hammarlands fritidshem på studiebesök till fritidshemmet Tärnan. De tyckte att vår verksamhet var väldigt fin och vi mycket beröm. Jag måste säga att jag är oresonligt stolt över att jobba på Tärnan och över hur flexibel och variationsrik vår verksamhet är. Det som Tärnan har gjort i över 25 år med utomhusverksamhet,återvinning och nyttiga mellanmål har Mariehamns stad som helhet börjat satsa mera på först under de senaste 3-4åren. Det skulle vara väldigt roligt att visa upp hur vår verksamhet är för ännu flera. Sista årskullen på vårdinstitutet kommer alltid på studiebesök vilket är väldigt roligt, men jag hoppas att ännu fler skulle komma på studiebesök.
På kvällen kom Linda äntligen hem från sin arbetsresa till Madrid. Både jag och barnen längtade väldigt efter att hon skulle komma hem igen. Lördagen startade vi med tjejerna på Mariebad, vilket var jätteskoj! Efter att vi varit där så for vi ut till Hasse&Carro och grillade korv utomhust, eldade och busade i snön. Det var riktigt trevligt och de kommer att få de väldigt fint i sitt nya hus!Kvällen avslutades med att se på Melodifestivalen. Det är ju inte riktigt min musikstil, men det var väldigt kul att se den Åländska fanan allt som oftast i bild! Bra jobbat ni som var där!

Kommentarer