Exploateringen av utvecklingstörda i media.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article12746600.ab
Det var från början väldigt roligt med program som I en annan del av köping, ICA reklamen med mera. Programmen gav utrymme att visa charmen och glädjen som de utvecklingsstörda i många fall förmedlar. Nu har världens bästa hotell börjat och filmen Hur många lingon finns det i världen. I det stora hela är jag för att de får utrymme i media, men jag tycker det också finns en viss risk med denna exploatering. Det kan vara väldigt tufft för familjemedlemmarna, de som jobbar inom omsorgen och framför allt för de utvecklingsstörda själva. Den bilden tror jag inte kommer fram till dem som tittar på tv. Som ett exempel så kan vi ta min älskade syster. För ett antal år sedan så mådde hon väldigt dåligt över att hon förstod att hon var handikappad och inte "kunde" få barn, ett vanligt arbete och körkort. Hon fick raseri utbrott över hur orättvis det var och kunde slå, sparka och hoppa på personer. En av gångerna måste jag sätta mig på henne och hålla i hennes händer för att hon inte skulle skada sig själv eller någon annan medan hon grät hysteriskt. Man såg hur hon led av ångest och över att vara tillräckligt förstående så att hon märkte att hon var annorlunda. Liknande incidenter har skett för henne och för många andra av de utvecklingsstörda.
Åland är ett underbart ställe för utvecklingsstörda att bo på, men att det skulle vara så enkelt och bra som det ser ut i en annan del av köping eller världens bästa hotell stämmer inte! Det är fortfarande svårt att hitta meningsfulla jobb åt dem och hitta en meningsfull vardag åt dem, även om exempelvis D.U.V gör väldigt mycket för att de skall ha valmöjligheter.Vi måste fortsätta att kämpa för deras rättigheter och försöka få till ett så meningsfullt liv som möjligt för dem!

Kommentarer

  1. Jag instämmer helt med dig! Det är väldigt roligt att de här individerna nu är socialt accepterade, men jag har jobbat hela mitt liv inom omsorgen och vet hur tungt och jobbigt det också kan vara. Det borde inte bara visas solskenshistorier!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar