Privata initiativ såsom södragatan 18!

Jag sitter i omsorgsförbundets styrelse och boendena inom omsorgen har det väldigt trångt just nu. Jag har varit med i arbetsgruppen för hammarlands äldreomsorgsboende som jag tror kommer att bli väldigt bra. Dock behöver vi ännu mera boende platser. Marstad har hjälpt oss mycket med deras kommande byggen.
Ett av de viktigaste initiativen för att hjälpa boendesituationen görs av Mikael Holm, Kaj Matsson och Veronica Häggblom. Jag hoppas verkligen att de som bor på södra gatan förstår hur mycket de skulle betyda för omsorgsförbundet, anhöriga och framförallt för de som behöver bostad. Jag tror att med rätt sorts träpanel så smälter den tilltänkta huskroppen bra in på södragatan 18.
Det är oresonligt viktigt för de boende och omsorgsförbundet att detta boende skulle bli så centralt som möjligt. Jag har alltid sett södragatan som en av de absolut finaste gatorna i vår stad och en stadsdel vi måste värna om. Dock ser jag många hus vid denna väg som jag tycker stör stadsbilden och idyllen mera än om man tillsammans med stadsarkitekten och grannarna kommer överens om hur den nya huskroppen skall se ut.
Många säger att det finns andra tomter som har tillräckligt stor byggnadsrätt som är ungefär lika nära staden. Men för personer som är helt beroende av färdtjänst, eller där att gå till kylskåpet är ett projekt räcker det inte! Tomten skulle gärna få vara ännu närmare centrum bara det var möjligt!

Kommentarer