Hyresfrågor och marstad

Idag har Fredrik Granlund intervjuat mig om Marstads aviserade hyreshöjning på ca 7-8%. Det här slår hårt på hyresgästerna och imorgon skall jag försöka ta reda på orsakerna till denna höga hyreshöjning. Jag hoppas att det rykte jag hört att skall vara orsaken inte stämmer! Marstad är ändå en aktör som är otroligt viktig för hyresgästerna i Mariehamn. Personer som har det svårt i det sociala och som har det svårt att få hyreskontrakt hos andra aktörer hjälps av Marstad. Problemet här är att det är många ensamstående föräldrar, studerande och andra med en krass ekonomi som bor hos Marstad och som kommer att bli drabbade av detta. Jag hoppas att Fredrik Granlund får till en riktigt bra skrivelse om detta!
Idag på kvällen hade vi styrelsemöte med Ålands hyresgästförening och vi är verkligen på gång nu att bli stora igen! Igår hade vi möte med handels och det ser ut som om vi kommer att få hjälp därifrån med marknadsföring och bokföring. Det vi nu skall lägga ner kraft och tid på är hur vi skall få ungdomar intresserade av oss. Vi ska se till att vi har allt material klart till köpmannamässan och att vi där skall synas ordentligt. Vår hemsida http://www.hyresgastforeningen.aland.fi/ skall uppdateras med bilder m.m. och vår facebook grupp "Ålands hyresgästförening skall också uppdateras med dessa bilder. Sedan kommer vi att försöka sätta upp de nya bilderna i skola och andra ställen i stan. Bilderna kommer att föreställa exempelvis ett par som sitter vinterklädda i sin lägenhet och skrapar rutan på insidan och en tudelad bild där en bild är från en lägenhet där det är fest och en annan där en person/familj försöker sova och har hörselskydd eller en kudde över huvudet. Har ni tips/ideér på flera liknande bilder är jag väldigt tacksam för dem! Iom att den åländska hyreslagen är så svag så är det väldigt viktigt att vi blir en förening med många medlemmar för att skapa större möjligheter för föreningen att hjälpa människor! Man når oss på vår jourtelefon 0457-3442950 eller hyresgastforeningen@aland.net

Kommentarer

  1. Jag hoppas också på hyresgästföreningen! Fredrik Granlunds artikel blev riktigt bra!
    http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=25395&iPage=1

    SvaraRadera

Skicka en kommentar