Den avgiftsfria bussen i Mariehamns stad.

Här är länken för Rakt på med Uffe Grüssner och Antonio Salminen:
http://www.nyan.ax/aland24/index.pbs?play=2221
Jag anser att gratis stadsbuss är ett viktigt uttryck för en hållbar miljöpolitik i Mariehamns stad. Uffe Grüssner är väldigt saklig och duktig i intervjun. Ungdomarna utnyttjar bussen flitigt för att komma till skolan samt till sina fritidssysslor. Bussen behövs framför allt för de äldre och funktionshindrade som förlorat sin rätt till färdtjänst. Visst kan man hitta nackdelar. Såsom att vissa elever åker stadsbuss en eller två hållplatser istället för att gå eller cykla som skulle gå snabbare. Dock är det ändå så att i en miljöaspekt och för de äldre och funktionshindrade är den oresonligt viktig. För att dessa inte skall bli än mer isolerade måste stadsbussen fortsätta att vara gratis! Dessutom är det väldigt viktigt för de studerande och andra som inte har råd med bil att den fortsättningsvis är gratis.
Rättvisedimensionen som Antonio Salminen pratar om är ju en väldigt svår fråga. De som över huvudtaget inte är intresserade av fotboll betalar ändå konstgräsplanen, de som inte lever tillräckligt länge för att använda äldreomsorgen betalar den och de som inte skaffar barn/kan få barn betalar ändå den. När man sedan ser att den är viktigast för de som har det lite sämre ställt i samhället eller som vill göra något för miljlön känns det ännu mer fel att ta pengar av de här grupperna.
Sedan så tillkommer ju hur lovordad vår gratisbuss är här på sommaren. När man stiger i land från någon av färjorna och någon turist frågar om buss eller taxi så lovordar de alltid vår avgiftsfria buss.

Kommentarer

  1. Ännu bättre skulle de vara med gratis taxi åt alla. Tänk vad turisterna skulle vara glada om de möttes av en gratis taxi i hamnen.

    SvaraRadera
  2. Rättvisefrågan är OK. Men viktigaste är att bilisterna betalar sina kostnader, vilka idag går från gemensamma skattemedel, även fast man inte ägr bil. Man kan börja tex med en allmän parkeringsavgift, dvs en slags ekoavgift.

    Rauli Lehtinen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar