Askö och vindkraft!

Mitt finaste smultronställe på Åland är stugan ute på sydvästra Askö. De senaste fyra-fem åren har jag haft båten på land i max tre månader per år. Det här året så har den redan varit på land de tre månader den "får" vara på land. Jag har definitivt ingenting emot vintern och skulle jag bara våga lita på isarna där ute skulle jag så gärna gå ut till stugan över isen för att få uppleva hur det ser ut där vintertid.
 Askö ligger just norr om vindmöllorna på båtskär. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag var ganska skeptisk till placeringen av dem. Dels för fågellivet och för att jag var rädd för att ljudet skulle störa oss. När de väl var på plats måste jag säga att jag hade fel, man hör inte det minsta ifrån dem och för att överhuvudtaget höra dem måste man gå iland på någon av öarna och gå relativt nära dem. Fågellivet verkar inte ha störts nämnvärt, men jag är heller ingen ornitolog. Många talar också om att de är så fula, men jag störs inte på något sätt av dem. Ser man hur mycket el de genererar och hur få de stör så kan jag inte för mitt liv förstå varför det inte byggs flera. Vi har ju ett alldeles ypperligt läge att bygga vindkraft i havet så som vid öresundsbron.


Vi har ju hur många ställen som helst där liknande "vindparker" skulle kunna placeras. Jag hoppas att vi kan ta tillvara på en av våra naturtillgångar, vinden, utöver vår annars fantastiska skärgård!

Kommentarer