Mitt tal den 1 maj.



Jag heter Henrik Löthman, men är kanske mer känd som Löken. Jag har hela mitt liv arbetat med barn och ungdomar, men idag kommer jag att tala om hur det kan vara för dem senare i livet. 
Min farmor Linnea sa när hon blev äldre :”att det jobbigaste för henne var att inte längre känna sig behövd”. Idag skulle vi snarare tala om delaktighet. Det här är ett väldigt stort problem för de äldre i vårt samhälle, men det gäller även alla individer i samhället. 

Idag på arbetarnas dag kommer jag att tala om vikten av arbete för alla. Vi har en låg arbetslöshet på Åland som vi ofta stolt visar upp. Problemet är att vi gör för lite för att få Ålänningarna tillbaka in i arbetslivet, eller in i arbetslivet överhuvudtaget.

Många ungdomar, personer med psykisk ohälsa, missbruks-problematik, NPF diagnoser eller andra funktions-nedsättningar kommer aldrig in eller har väldigt svårt att komma in i arbetslivet.
Landskapet och kommunerna måste ta sitt ansvar och skapa enkla arbeten som passar alla. Det kan vara allt från vedklyvning, parkstädning, vård av våra naturområden, kökshjälp i de olika kommunköken med mera.

Arbete ska stå för integrering och delaktighet i samhällslivet. Det är ju den tilliten till medmänniskorna i vårt samhälle som vår grundkänsla av gemenskap och trygghet vilar på. Sociala trygghetssystem och försäkringar är ytterligt väsentliga men i slutändan vilar ju dessa på att vi alla delar dessa värderingar, ställer upp för dem och litar på att våra medmänniskor också gör det. Denna delaktighet och samsyn skapar en värdegemenskap kring allas lika värde, där allas bidrag och arbetsinsats är behövd, uppskattad och värdefull.

Lyckas vi gemensamt skapa denna materiella och psykologiska trygghetsbas är förutsättningarna på plats att på ett fritt och demokratiskt sätt diskutera och planera den framtida samhällsutvecklingen. Alla människor skall ha möjlighet att arbeta och vara delaktiga till den nivå de klarar av. Alla skall ha rätten till ett arbete och få känna sig behövd!


Kommentarer