Träna som diabetiker.

Det senaste dygnet har jag från flera olika personer fått frågorna om varför man skall träna som diabetiker och hur man skall förstå bilderna jag lägger upp av freestylelibre kurvan och polar flow.

Regelbunden träning är viktig för alla människor, speciellt i ett alltmer stillasittande samhälle. Som diabetiker är fysisk aktivitet ännu viktigare. För den som är fysiskt aktiv blir blodsockret jämnare och blodtryck och blodfetter påverkas positivt i de allra flesta fallen.

Fysisk aktivitet är dock lite mera problematiskt som typ 1 diabetiker. Om du inte anpassar din kost och ditt insulintag får du kraftiga svängningar i din blodsocker kurva. För min egen del behöver jag helt stänga av insulintillförseln när jag är fysiskt aktiv. Gör jag inte det så får jag nästintill alltid lågt blodsocker. Är du frisk så minskar utsöndringen av insulin automatiskt när du tränar och därefter börjar de motreglerande hormonerna glukagon, kortisol, tillväxthormon, adrenalin och noradrenalin pumpas in för att blodsockret skall hållas i balans. Den här automatiserade regleringen saknas hos oss med typ 1 diabetes.

Högt blodsocker får jag som diabetiker om jag äter för mycket i förhållande till insulinmängden jag pumpat in. Det kan även bero på om insulinet inte har lika hög verkningsgrad längre (tex av värme) eller ifall pumpen inte fungerar som den skall. Är jag fysiskt inaktiv får jag också högt blodsocker.  Symptom för mig är  törstig, ökade urinmängder, huvudvärk, ont i kroppen och trötthet. Högt blodsocker är det som på sikt ökar risken för följdkomplikationer. Det som kan hända är att kroppens blodkärl skadas, vilket i sin tur kan leda till nedsatt syn, njurfunktioner och försämrad känsel i fötterna. I värsta fall kan du bli blind, behöva amputera fötter och gå på dialys.  Om det skadar de stora blodkärlen kan det orsaka hjärtinfarkt, stroke och kärlkramp.

Lågt blodsocker (hypoglykemi) beror på om du har ätit för lite, rört dig för mycket utan att fylla på med kolhydrater eller satt i dig för mycket insulin i förhållande till kolhydraterna du ätit. Symptomen är för mig svettningar, annorlunda rörelsemönster och osammanhängande tal (Ungefär som när någon är väldigt onykter).  För att få blodsockret i balans behöver jag kolhydrater vilket är enklast att ge mig genom trip, juice, söt saft, sirap eller liknande. Fördelen att få det i flytande form är att kroppen tar upp kolhydraterna snabbare. Har jag svimmat så fungerar trip bäst för att sugreflexen nästintill alltid fungerar.

Skillnaderna idag jämfört med för tjugo år sedan. Det är tjugoåtta år sedan jag blev diabetiker och skillnaderna är enorma på dagens utrustning jämfört med då. På den tiden skulle man inte äta fett och inget socker. Det var bättre att använda "lätta linjen" (konstgjort bordsmargarin) en riktigt smör och åt du godis eller efterrätter så var det bara de sockerfria och fettfria varianterna som var "godkända". Insulinet hade en långsam verkning, från det att jag tagit mitt blodsocker tills det började verka tog ca 30 min. Det gjorde att när jag var ute och åt på restaurang, måste jag antingen "chansa" vilken tid maten skulle vara på bordet (med risk för hypoglykemi) eller vänta tills maten kom på bordet och antingen äta direkt som resulterade i högt blodsocker. Ett annat alternativ var att jag tog mitt insulin när maten kom till bordet, satt och tittade på medan de andra åt och en halvtimme senare bad dem värma min mat på nytt för att sedan äta den.

På den här tiden tog jag insulin sju till tio gånger om dagen. Det blir någonstans mellan 64000- 90000 sprutor på dessa år. Oftast när du använder sprutor tar du ett långtidsverkande insulin en eller två gånger om dagen och sedan tar du korttidsverkande insulin vid varje större måltid eller om du äter något som är mera onyttigt.

Nu är allt helt annorlunda. Diabetiker skall äta på samma sätt som de flesta av oss bör äta. Vi får äta vad som helst men med måtta. Mellan de "stora" måltiderna Frukost, lunch, middag och kvällsmål skall vi äta mindre mellanmål med ca 2h mellanrum. Långsamma kolhydrater är viktigt för oss för att skapa en jämnare blodsockernivå på precis samma sätt som för friska människor.

Omnipods insulinpump har underlättat väldigt mycket för mig de tre senaste åren. En insulinpump fungerar på så sätt att att du har ett korttidsverkande insulin i pumpen som kontinuerligt pumpas in i kroppen. Det är din basaldos av insulin, sedan tillför du insulin varje gång du äter något med hjälp av att räkna kolhydrater och ta rätt mängd insulin till kolhydratintaget. Det här är "bolusen" som du ger kroppen. En förutsättning är naturligtvis att du har god kännedom om hur mycket kolhydrater maten du äter innehåller. Omnipods pump är avancerad och räknar själv ut bolusen den skall sätta in om den vet vad mitt nuvarande blodsocker är bara jag själv lägger in rätt gram kolhydrater. Nackdelarna den har är att den inte automatiskt stänger av basaldosen när mitt blodsocker går för lågt och att den ibland kan lossna ifall jag svettats för mycket eller simmat för länge. En annan sak som den "naturligtvis" inte heller kan känna av är hur mycket fysisk aktivitet du har utfört eller tänkt utföra. Vad spelar det för roll tänker ni säkert? Om jag utfört tung fysisk aktivitet innan jag skall sätta in insulin för mitt kolhydratintag så måste jag sänka bolusen. Detta för att kroppen fortfarande arbetar och behöver energi. På samma sätt gäller naturligtvis om jag just skall utföra tung fysisk aktivitet efteråt. Det kan ju inte pumpen veta om och då behöver jag också sänka hur mycket insulin som pumpas in. En förutsättning för detta är ju att ditt liv är relativt schemalagt, tyvärr utan alltför mycket spontan fysisk aktivitet.


Freestyle libre är en blodsockermätare som mäter blodsockret kontinuerligt (CGM). De senaste två åren har jag sluppit sticka mig i fingret när jag skall kolla mitt blodsocker. Sensorn har jag oftast på någon av mina armar och den behöver jag byta varannan vecka. Största fördelen är att jag har den kopplad direkt till min telefon, vilket gör att jag läser av sensorn på armen med min telefon.  Den största fördelen är trots allt att du kan ha den parkopplad till upp till 20 telefoner. Det betyder att när jag mäter mitt blodsocker så vet min familj, rektor och eventuellt andra personer som kan ha nytta av att veta mitt blodsocker hur jag mår. Skulle jag haft den här när jag var liten skulle stressen hos mina föräldrar blivit betydligt lägre. Nu är det ju betydligt enklare att tex mäta blodsockret när jag är ut och springer eller cyklar. Nackdelarna är att också den här sensorn ibland ramlar av om man svettas för mycket eller simmar för länge.


Hur läser man då av resultaten? Resultaten skickas till telefonen och ser sedan ut som här ovan. Det här är resultaten från igår. Y-axeln visar blodsockerhalten i min kropp medan X-axeln visar vad klockan var vid den tidpunkten. Det gröna fältet är området där mitt blodsocker bör vara. Det här området kan du själv justera och jag har det justerat så att jag skall ligga inom 4,5-9,0 mmol/l. Som ni kan se så låg jag igår högt innan 15:00. Det jag själv definierar som högt är 12,5 för att då blir jag törstig, trött och har ont i kroppen. När blodsockret går under så färgas sträcket rött och det är då jag har lågt blodsocker. Förta "dippen" igår berodde delvis på att jag legat högt under dagen och för att jag spelade futsal mellan 17.00 och 18.00. Den andra dippen var för att jag inte åt tillräckligt mycket i förhållande till fotbollsträningen. Idag såg det betydligt bättre ut när jag var ut och sprang.

Träningsklockan jag använder är Polar m430. Jag är väldigt nöjd med den och appen polarflow är enkel att använda. Här syns steg antalet, sträckan, hur aktiv jag varit under dagen och om jag nått målstatusen jag satt upp. Helst av allt skulle jag vilja att fakta från alla dessa tre kunde kombineras i en och samma app för att se hur de påverkar varandra. Detta går att införa manuellt men jag är tyvärr för "lat" för att ta mig den tiden. Jag är hundra procent säker på att det är framtidens melodi för diabetiker att insulinpump, träningsklocka och blodsockermätare "samtalar" med varandra.




Kommentarer