Från lump till lyx om Emmaus.

De två senaste dagarna har det varit mycket tal om Emmaus och jag har själv fått en närmare inblick i deras fantastiska arbete. I måndags var vi på besök på Emmaus där Robert Jansson visade oss runt och informerade om verksamheten. Det är en fantastisk samhällsnytta Emmaus gör för Mariehamn och Åland. De tar emot ca 200.000 kg "sopor" som annars Mise skulle behöva ta hand om, de ger ca 30 arbetsplatser åt människor som i vissa fall inte skulle klara en annan arbetsplats och betalar ofta grundplåten för Ålands fredsförening för att de skall kunna söka EU bidrag till olika projekt. Vad är då den totala samhällsvinsten av Emmaus? Nästintill omöjlig att räkna, Emmaus hjälper många som har det väldigt mycket svårare än oss genom att skicka kläder till Kaliningrad, Estland, Lettland,Litauen, Ukraina,Azerbadjan och Peru. Dessutom av de fem procent kläder som Emmaus säljer så hjälper det ju många ålänningar som kanske inte har råd att handla någon annanstans eller som tänker på miljön och därför klär sig i secondhand kläder. Man har faktiskt räknat ut det en gång att ca 200.000 är Nettovinsten för Åland/Mariehamn per år tack vare Emmaus. Det om någonting måste tas med i beräkningen när de vill köpa huset för "bara" 400.000 euro.
 Igår var jag på en jättefin utställning på Museet, från lump till lyx tillsammans med tolv av barnen från fritidshemmet Tärnan. När de barnen såg hur mycket de och föräldrarna gjorde av med både i pengar och av naturen så såg man hur poletten föll ner. Jag hade ett av mina underbara bonusbarn med i gruppen och hon ryckte mig i armen och sade:
 -"Vi borde nog inte varit och shoppat till Sverige i lördags!"
Kan ju erkänna att jag kände helt samma känsla som henne. Det är av fyllhundar och barn man får höra sanningen. De beundrade också de fina sakerna som exempelvis Dexter Mäkelä,Sara Karlsson och Helena Taivassalo gjort. Det är helt klart en utställning som du ung som gammal bör gå och titta på. Och jag blir förvånad om du inte går därifrån med dels lite av en olustkänsla i magen och dels med en bestämd åsikt om att du skall köpa mindre kläder och de kläder du slutat använda skall du sälja pånytt, låta någon ärva eller föra till Emmaus!
Om vi tittar på städerna omkring oss som tex Stockholm, Åbo, Helsingfors så är Secondhand shopping och begreppet väldigt utbrett. Jag anser att Åland skall som varumärke ha ekologiskt, miljövänligt och miljön i fokus och då tycker jag att Emmaus behöver finnas kvar inne i den centrala stadsbilden. Rent generellt tycker jag att det finns hus som är viktigare att förnyas byggs större än detta hus, men det är tyvärr privata byggnader. Alkohuset och Sittkoffs utbyggnad söderut, Megasport huset på Norra esplanadgatan, huset med glassbar och Pentik på Ekonomiegatan, Norragatan med sportcenter och Passat som borde byggas på höjden. Ren generellt tycker jag att staden mellan strandgatan och Ålandsvägen skulle kunna byggas på höjden, med en omtanke till de kringliggande byggnaderna och att vägarna inte blir mörka. Men, de K-märkta husen mellan Nygatan och Ekonomiegatan skall bevaras som de är och Emmaus området skall vara Secondhand och Omsorg. Det är trots allt väldigt få Turister som är intresserade av att gå och titta på våra nya hus, utan vill se Mariegatan, Södragatan och lilla torget med Dinos, Indigo och Bagarstugan.

Kommentarer