Varför rösta på mig?


Ni vet alla hur det är just nu, det kommer mer valreklam i postlådan än vad man hinner elda upp/ slänga eller läsa. Inget fel i det, folket måste ju veta vad vi politiker står för. Skyltarna som är uppsatta överallt runt vägkanten likaså, för tillfället överöses vi med information från partierna. Kommer vi ihåg mycket av det vi läser? Förmodligen inte. Man kan ju även undra vem som har råd att ha kampanjer på det sätt som en del av valdeltagarna har?
Jag skulle säkert själv behöva göra mig mer synlig. Det är bara det att man skall ha tid för det också. Jobbet som föreståndare på Tärnan älskar jag, men det tar också mycket kraft av mig. Till på det har jag två underbara bonusbarn som jag försöker ge den tid jag kan åt varannan vecka som vi har förmånen att ha dem boende hos oss.Givetvis min sambo och till på det är det D.U.V träningar, styrelsemöten/fullmäktigemöten etc så tiden känns inte som den räcker till.
Jag hoppas verkligen att mitt arbete på Tärnan och inom D.U.V talar för sig själv, att jag har erfarenhet från äldreomsorg, barnomsorg och specialomsorg (omsorgsförbundet/D.U.V) Jag är tack vare min mor väl insatt i Operation kvinnofrid och har varit med inom jämställdhetsarbetet inom Mariehamn och landskapet. Jag tycker det är dags att en relativt ung man kommer in i landskapsregeringen som jobbar för de sociala rättigheterna i samhället!
Jag vet hur viktigt det är med tillräckligt med personal inom dessa branscher jag vet hur viktigt det är att B.U.P/ Skolpsykologer och kuratorer har tillräckligt stor budget.
Jag vet hur viktigt det är att dagisgrupper och skolklasser är tillräckligt små.
Boendefrågan för  de utvecklingstördas del måste lösas och deras möjligheter att arbeta skall förbättras.
Hyreslagen måste förbättras på Åland.
Studiestödet skall indexbaseras.
Garantipensionen måste fastställas så att den ligger över fattigdomsgränsen. (Idag ca 920 euro)
Det skall vara samma sociala rättigheter oavsett kommuntillhörighet.
Följdfrågan som alltid kommer, Ekonomin då?
Vi måste göra möjligheterna för entreprenörer och företag att vara konkurrenskraftiga. Vi skall satsa på vindkraft och försöka göra Åland till den grönaste delen av Östersjön. Alla skall ha plats i det åländska arbetslivet. Man jobbar till den förmågan man besitter. Här finns det en väldigt outnyttjad arbetsresurs.
Sedan måste vi satsa på att öka inflyttningen av arbetsvilliga.
Om det är ytterligare saker ni undrar över så är det bara att kontakta mig via henrik.lothman@mariehamn.ax,
04573261500
eller kommentera här på bloggen.

Kommentarer