Barn mitt i våldet på Åland

Jag skrev i maj i bloggen angående att Kvinnor och barn utsätts för våld på Åland. Idag tangerades ämnet när jag var på en mycket bra föreläsning om hur det är för barnet mitt i våldet som Anna Norlén och Robert Kavhed från BUP Grinden höll. Det var mycket folk och från olika yrkesgrupper på Åland vilket förstås var kul. Tyvärr är det ju inte så mycket killar som jobbar inom området men de allra flesta som borde ha varit där var också där. Ämnet är ju väldigt känsligt på den här ön pga av vår litenhet. Jag tror att de allra flesta kan peka ut ett hem där det förekommer eller har förekommit våld i det Åländska samhället. Här blir det ofta ett bekymmer i små "isolerade" samhällen som Åland. Man umgås ju med förövaren och det är ju bara när han är full eller när han är arg som det händer, för annars är han ju snäll. Ibland ursäktas det med att han slår ju åtminstone inte barnen, nej han gör kanske inte det, men barn MÄRKER och KÄNNER PÅ SIG ändå. Det här problemen finns i alla socioekonomiska grupper och med stor variation i bakgrund i hela det åländska samhället. Har man någonsin mött ett barn eller en kvinna som varit utsatt för detta så glömmer man det inte! För Kvinnor och barns skull måste vi fortsätta att lyfta fram detta ämne i umgängeskretsen, vid kaffebordet på jobbet och i hemmet. 

Kommentarer