Varför jag inte skriver på angående södragatan 18.

Södragatan är den gata jag tycker bäst om i hela staden. Tänk ändå om dessa hyreshus som redan finns där skulle ha sluppit se dagens ljus! Jag förstår att folk är upprörda mot det tilltänkta huset på Södragatan 18. Men när jag var på samrådsmöte med grannar,de som tänkt bygga, stadsarkitekten, omsorgsförbundet och föräldrar till eventuella hyresgäster så fick jag som så många gånger förr en dålig smak i munnen. Det här är inte första gången som grannar hävdar att det absolut inte är innehållet de protesterar mot utan annat. Omsorgen har under alla år jag varit involverad, min älskade syster föddes 13 augusti 1986, haft svårt att få bygga inom Mariehamns stad. Den här gången har Gunilla och Robert Liewendahl samt Gunnar Sommarström skrivit att ett av skälen är att "Södragatans nuvarande utseende uppfattas hotad av krav på anpassning för personer med funktionsnedsättning."
Jag berättade det på samrådsmötet och kommer att säga det igen. De personer som  är tilltänkta som hyresgäster har oresonligt svårt att ta sig fram. Förstås är det olika svårigheter för de olika individerna, men Södragatan 18 är på gränsen till för långt från centrum för de här människorna. För många är skillnaden mellan om det här skulle vara på Mariegatan istället för Södragatan en färdtjänst färd för att handla på Minimarket för det fiktiva boendet på Mariegatan och en möjlighet att gå från Södragatan. Jag tror att du måste ha arbetat med eller bott tillsammans med dessa människor för att förstå hur problematisk deras värld kan vara.
Därför anser och tror inte jag Mariehamns stad kan hitta en mer central plats än den nu tilltänkta på Södragatan. Det är dessutom tack vare tre personer som engagerat sig otroligt mycket i frågan trots att de visste när de startade att de skulle stöta på besvär, som det här kanske blir av. Tack Mikael Holm, Kaj Mattsson och Veronica Häggblom!
För omsorgsförbundets del skulle den alarmerande kön lite avhjälpas. För tillfället är det över 20 personer i kö till omsorgsförbundet och flertalet av dem har Mariehamn som sin hemkommun. För deras och för de anhörigas sida så kan inte jag skriva under en motståndsrörelse mot Södragatan 18, för att jag tycker Mariehamn och Åland förlorar något vackert. I min värd förlorade man det långt tidigare när man byggde t.e.x hyreshuset precis bredvid södragatan 18. Byggs det här huset så estetiskt som möjligt och den samhällstjänst som huset kommer att göra kommer jag att lovorda bygget!

Kommentarer

  1. Bra Henrik !!! Jag tycker dina åsikter är helt rätt . Jag tror att mycket av protesterna beror på rädsla och okunskap om dessa underbara blivande hyresgäster. Tror att det är bra att dessa barn får sina boende tex på Lotsgatan och Södragatan att de syns mera att grannarna ser att de ej är farliga , lär känna dem och förhoppningsvis se deras goda sidor. Kämpa på ! jag stöder dig hälsn Beje

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig Beje! Jag hoppas att folk läser det jag tycker innan de skriver på namninsamlingen mot Södragatan 18. Jag hoppas att vi alla skall kämpa tillsammans mot det här!

    SvaraRadera
  3. Bra Löken! Hälsar Ann

    SvaraRadera
  4. Tack Ann, vi måste orka kämpa tillsammans och få till det här boendet nu!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar