En missuppfattning angående friverksamhet kontra styrdverksamhet på fritidshemmen.

Idag var den nya stadsdirektören på besök till Tärnan. Jag tror att han kommer att bli bra på sin post. Dock uppmärksammade han mig på en sak jag inte tänkt på tidigare. Han trodde att man kunde ha mindre personal med fri verksamhet medan jag hävdade att det var precis tvärtom. Det har alltid varit självklart för mig att det inte är på det sättet, så självklart att jag ofta hoppat över att förklara varför det är så.
Har du en styrd verksamhet, säg att alla barnen måste gå ut på tärnan eller 25 av våra 52 barn måste gå och spela fotboll så behövs det betydligt mindre personal. Jag kan säkert gå med 25 barn ensam och spela fotboll i två timmar, men den tid de här barnen då får och så "hård" jag måste vara med alla regler så är inte den fria verksamhet som ett fritidshem skall vara. Som det är nu med den personaltäthet som är idag, får dem som vill gå och spela fotboll och man får också lämna "spelet" om man tröttnar. På samma sätt får den som snickrar i snickis vara i det rummet tills han byggt klart eller tills han tröttnar och vill hitta på något annat. Tack vare personaltätheten får man gå ut när man vill, bygga saker när man vill, vara i lego rummet, rita, läsa böcker, spela teater, använda lera, sy och mycket mycket annat när de vill och också avsluta det när man vill. Det här är det viktiga i ett fritidshems verksamhet och ställer också väldigt stora krav på personalens flexibilitet och tillgänglighet för barnen. Det är klart att vi för många år sedan kunde ha gått mot den svenska modellen och varit en förvaringsplats medan barnens föräldrar är på jobb, men barnomsorgen och socialnämnden har förstått hur viktigt det är att barnen skall ha fritid på ett fritidshem och inte en styrd verksamhet som uppe i skolan. Barn i ålder 6-9 år orkar inte ha styrd verksamhet längre än vad deras föräldrars arbetsdag är. Vilket det i praktiken blir när de lämnar av barnen hos oss på morgonen innan de far på jobb, så går barnen till skolan för fortsatt styrd verksamhet och sedan till oss på fritidshemmen för styrdverksamhet återigen för att sedan bli hämtad av föräldrarna efter deras arbetsdag.
Nu hoppas jag verkligen att skolnämnden och skolorna förstår hur viktigt det är att vår verksamhet inte blir den förvaringsplats som den på många håll blivit i Sverige!

Kommentarer

  1. Han var till Uncan idag med tror också han kommer att bli kanon på sin post. Jag hann inte prata med honom mer än lite löst snack men cheferna visade honom runt på ungdomsbyrån och gårdarna. Trevligt att han tog sig tid tycker jag :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar