Här kan ni läsa en lite längre text än vad mitt anförande var gällande sjukdomskostnadsavdraget.

 Talman, ledamöter och åhörare,



Frågan om sjukdomskostnadsavdraget är svår för oss socialdemokrater. Det är viktigt att komma ihåg att skatteavdrag i praktiken fungerar som bidrag till dem som redan har pengar, och detta avdrag når i liten utsträckning de som verkligen behöver hjälp.

Jag vill illustrera detta genom att använda min egen familj som exempel, eftersom vi tyvärr har flera sjukdomar och vissa av oss är pensionärer eller sjukpensionärer. Detta har hjälpt mig att förstå vilka grupper som drabbas och vilka lösningar som skulle vara mest effektiva. Jag ber om ursäkt över att det är mycket siffror, men det är för att tydliggöra problematiken i att förstå sjukkostnadsavdraget.

Låt mig börja med min egen situation:

 Under 2023 hade jag en inkomst mellan 60 000 och 70 000 euro. Som diabetiker får jag mina mediciner och det material jag behöver för en självrisk på 100 euro per år; 50 euro för mediciner och 50 euro för material från hemvårdsmaterialutdelningen. Jag hade inget grundavdrag 2023, men kunde dra av 433 euro i sjukdomskostnader, varav endast 166,50 euro var avdragsgillt på grund av självrisken och regeln att om man tjänar mer än 15 000 euro per år i nettoförvärvsinkomst, får man endast dra av 50 % av sina sjukdomskostnader. Med en skattesats på 17 % i Mariehamn resulterade det i ett sjukdomskostnadsavdrag på 28,30 euro. Jag klarar mig utan dessa 28,30 euro per år nu när avdraget slopas. Det är inte heller för mig som sjukdomskostnadsavdraget finns, enligt mig eller oss socialdemokrater.

Min sambo, som tjänade mellan 30 000 och 40 000 euro under 2023, ansökte om avdrag för 1991,53 euro, men fick endast 945,77 euro godkänt av samma orsak som för mig. Hennes faktiska sjukkostnadsavdrag blev 160,78 euro, medan hennes grundavdrag var 789,75 euro, vilket med Mariehamns skattesats ger 134,26 euro i faktiskt grundavdrag. Om hon tjänar lika mycket och gör samma avdrag 2026, skulle hon få 0 euro i sjukdomskostnadsavdrag, men istället få 152,69 euro i grundavdrag. Hon skulle alltså förlora 142,37 euro per år på det nya förslaget. För henne skulle en sänkning av högkostnadsskyddet från 475 euro till 100 euro hjälpa något, men det största problemet kvarstår vid högkostnadsskyddet för mediciner från FPA. Hennes mediciner kostar 1321,74 euro per månad, vilket innebär att hon redan i januari måste betala 626,94 euro. Detta är mycket betungande, särskilt eftersom januari sällan är en ekonomiskt lätt månad för någon. Det känns orättvist att jag bara behöver betala 100 euro per år, varav endast 50 euro går till mina mediciner. Tyvärr är det inte vi som beslutar om FPA-ersättningen gällande läkemedel. Vi klarar det ändå, för att vi kan spara pengar inför den kostnaden eller betala det på kredit men så kan inte alla göra.

Min mor, som är pensionär med en inkomst på 20 000–30 000 euro, ansökte om 2358 euro i sjukdomskostnadsavdrag, varav 1129 euro var avdragsgillt av samma orsaker som tidigare exempel. Hon fick dra av 191,93 euro i sjukdomskostnadsavdrag. Hennes grundavdrag var 1427,82 euro, vilket ger 242,73 euro i utbetalt grundavdrag. Med det nya förslaget skulle hon få 261,16 euro i utbetalt grundavdrag. Hon gör alltså en förlust på 173,50 euro med det nya systemet. Det här visar att grundavdragets höjning inte räcker som förändring. I praktiken ger grundavdraget mellan 17,89 euro i Jomala och 21,35 euro i Kökar. Här bör landskapsregeringen överväga att höja till 3980 euro, som grundavdraget är i Finland, men utan att förändra procentsatsen till den som används i Finland. Då skulle till exempel min mor istället ha fått 70,03 euro mer i grundavdrag, istället för 18,43 euro. Om man istället går in för exakt det sätt som grundavdraget räknas i Finland, skulle hon istället förlora hela sitt grundavdrag. Den mest rättvisa kompensationen för henne skulle vara att sänka högkostnadsskyddet till 100 euro för alla över 18 år inom ÅHS. Då skulle hennes förlust minskas till endast 23,50 euro per år, om siffrorna förblir desamma 2026. Skulle pensionärer också räknas in i den grupp som får allmän tandvård, skulle det också underlätta för henne och många andra pensionärer.

Min far, som är sjukpensionär sedan 2001 och har en inkomst på 30 000–39 999 euro, har inte gjort några sjukdomskostnadsavdrag för 2023, trots att han hade möjlighet till det. En riktig socialdemokrat alltså, eller kanske snarare en "elektronisk kvastfening", som han själv brukar beskriva sig, dvs en person som inte är särdeles kunnig på att göra saker via datorn eller telefonen.

Hans grundavdrag var 640,99 euro, vilket med en skattesats på 16,5 % i Jomala gav honom 105,76 euro i avdrag. Med det nya förslaget skulle han vinna 17,89 euro på grundavdraget. Som ett räkneexempel kan vi anta att även han hade sjukdomskostnadsavdrag att göra på 2000 euro. Då skulle han få dra av 950 euro, och med Jomalas kommunalskatt skulle det resultera i 156,75 euro i sjukdomskostnadsavdrag. Han skulle alltså förlora 138,86 euro i detta fall. Precis som för min mor skulle han vinna mest på en sänkning av högkostnadsskyddet till 100 euro inom ÅHS och då gå på plus 150 euro. I det fiktiva räkneexemplet skulle han hamna 11,14 euro på plus vid en förändring av högkostnadsskyddet.

Min syster, som bor på ett av KST:s boenden och arbetar inom deras dagverksamhet, tjänar betydligt mindre än 15 000 euro och kan av den anledningen inte göra några sjukdomskostnadsavdrag. Hon behöver alltså inga ytterligare kompensationsåtgärder med detta lagförslag. Hon kommer att bli 18,43 euro rikare eller mindre fattig efter grundavdragets förändring. Det är självklart att denna grupps ekonomiska situation behöver förbättras, då de är dömda till ett liv i fattigdom, men det är en annan diskussion.

Det här visar och tydliggör dels hur liten effekt sjukkostnadsavdraget de facto står för. Det visar också att de med låga inkomster som till exempel min syster inte har någon nytta av avdraget. Att man dessutom får vänta ett till nästan två år innan man får pengarna tillbaka är också det problematiskt för de som har låga inkomster. Då är mer direkta stöd såsom tex högkostnadsskydd inom ÅHS, FPA och dylikt mycket bättre.

Jag och vi Socialdemokrater anser därför att det är rätt att avskaffa sjukdomskostnadsavdraget, men på sikt bör vi tex öka grundavdraget ytterligare till Finlands nivå på 3980 euro och bibehålla den procentsats som avdraget räknas ut med på Åland.

Dessutom bör vi införa ett enhetligt högkostnadsskydd på 100 euro för alla över 18 år inom ÅHS. Vi behöver också förenkla möjligheten till avgiftsfrihet inom ÅHS.

För oss socialdemokrater har tandhälsan alltid varit en viktig fråga, och vår målsättning är att successivt införa allmän tandvård. Jag är nog antagligen den enda här i lagtinget som inte har några egna tänder kvar, så jag har mycket god kunskap om hur problematiskt dålig tandhälsa kan vara.

Nu har vi ett år och tre månader och ta fram hållbara lösningar som förbättrar hälsan och ekonomin för ålänningar.

 Tack.

Kommentarer