Rättigheter och skyldigheter på jobbet.

Jag har funderat mycket över detta och det har diskuterats med de flesta på fikapauser, luncher och i andra sammanhang. Hur kan det komma sig att människor mer och mer bara ser sina rättigheter på arbetsplatsen och inte sina skylidgheter? Tidigare ansåg jag att det var när åttiotalisterna steg in i arbetsvärlden som de bara såg sina rättigheter och jo jag är också åttiotalist. Jag tror att det delvis är så, men att det också i mångt och mycket handlar om ett välfärdsproblem. Vi har lärt oss att leva ett alldeles för bekvämt liv speciellt åttiotalisterna och nu nittiotalisterna. Inget fel i det, men många inser inte att det är tack vare jobbet man kan ha huslånet, bilen, stugan och båten. Man ser det som en självklarhet med semester och andra förmåner på jobbet, men måste man göra extra jobb på arbetet så suckar man och stönar. Jag har haft tur med personalen på Tärnan som alla har arbetat väldigt fint och det finns otroligt många arbetare på den här ön som tycker att skyldigheterna som väldigt viktiga. Det är väldigt viktigt att vi uppfostrar våra barn så de vet sina skyldigheter när de sedan kommer till arbetslivet. För oss som är arbetsgivare är det också att vi är väldigt klara med att ge tydliga direktiv vad som är ens rättigheter och skyldigheter, Piska och morot.
När jag kom till Uppsala och studerade år 2001 talade man varmt om det åländska entreprenörskapet och arbetsmoralen. Låt oss fortsätta på den linjen och hålla den åländska fanan högt!

Kommentarer