Arbete med jämställdhet!

Som jag sade tidigare är min syster en stor förebild för mig och en av de som betytt mest för mig i mitt liv. Min mor och hennes jobb för katastrofpsykologin och det jobb hon gjort för utsatta kvinnor i t.e.x. operation kvinnofrid har även det varit en stor inspirationskälla för mig. Den sista jag vill nämna den här gången är Gull-Mai Mattsson. Hon har lärt mig det mesta jag kan inom barnomsorg och nu när jag går jämställdhetsutbildningen som barnomsorgen går märker jag ännu mer hur hon hjälpt mig och Fritidshemmet Tärnan med att göra det så jämställt som det är. Jag har själv suttit som ersättare i jämställdhetsdelegation för landskapet och nu är jag med jämställdhetskommittén i Mariehamn.
De föreläsare vi haft i barnomsorgen är otroligt duktiga. Kajsa Svaleryd och Fredrik Bondestam har varit otroligt duktiga och verkliga inspirationskällor. Från skolornas håll som gick en liknande utbildning för ett par år sedan hör man dock en viss besvikelse. Dels över att det hela tiden sätts mer och mer på lärares axlar, men inget plockas bort. Man kommer på nya saker som skall sättas in i läroplanen utan att ta bort eller minska något annat och på sikt tror jag att man måste titta över detta. Dessutom finns det inte ekonomiska resurser för att faktiskt driva den här frågan vidare i den utsträckning man borde. Så här i efterhand tycker jag att man borde ha börjat med barnomsorgen så att barnen som sedan skulle lära sig om jämställdhet redan hade fått grunden på dagis. Nu hoppas jag i alla fall att det faktiskt kommer att sättas undan pengar så att arbetet verkligen fortsätter på den bana som nu Kajsa Svaleryd och Fredrik Bondestam så förtjänstfullt lätt oss in på. Jag tror att det här är enda sättet att få Åland mer jämlikt, lika lön för lika jobb och att våldet i hemmen upphör säkert har sin början i barngrupperna. Här är det viktigt att alla vuxna i barnens närhet visar hur viktigt det är med respekt och hänsyn mot andra människor och åsikter. När jag kom till fritidshemmet Tärnan år 2000 som assistent lärde Gull-Mai mig att ett av våra viktigaste arbeten med barnen var att bryta könsmönster och inte göra så stor grej av det. Tack vare det sättet att arbeta har vi på Tärnan redan kommit väldigt långt i vårt arbete med Jämställdhet. Men man får aldrig glömma att det alltid kommer och krävas arbete för att skapa en långsiktig jämställdhet! 

Kommentarer